Mojtaba Montakhabi 1620 روز پیش EEL
بازدید 678 4 دیدگاه

شاخص شکست نور در فیبر مالتی مد

شاخص شکست نور در فیبر مالتی مد ،‌ شاخص شکست به سرعت نور در فیبر نوری وابسته است. N = C / V ، بنابراین شاخص شکست بالاتر نمایان گر این است که نور با سرعت کمتری (V) نسبت به سرعت نور در خلاء (C) حرکت می کند، زیرا نور به سمت یک شاخص پایین تر از مواد شکست نور در خارج از هسته انتشار می یابد،  این سرعت در مقایسه با سرعت نور در مرکز هسته پر سرعت تر می باشد. با طراحی دقیق و تولید فیبر مناسب ، می توان سرعت متوسط حالت مرتبه بالاتر را تقریباً مشابه حالت هایی که مستقیماً از کلد فیبر پایین می روند نزدیک کرد و پراکندگی معین را کاهش داد.

 

 

شاخص شکست نور در فیبر مالتی مد

فهرست مطالب:

  1. شاخص شکست نور در فیبر مالتی مد
    1. شاخص شکست
    2. Step Index
    3. Graded Index

 

 

فیبر چند حالته با شاخص مرحله ای Step Index

فیبر چند حالته با شاخص مرحله ای Step Index طراحی اولیه فیبر نوری مالتی مُد می باشد. هسته فیبر مالتی مُد اولیه Step index  از نوعی ماده مناسب انتقال نوری ساخته شده و روکش کلد هسته آن نیز از نوع دیگری مواد با خصوصیات نوری متفاوت ساخته شده است.  فیبر مالتی مُد Step index  از افت بالایی برخوردار است و به دلیل پراکندگی ناشی از پارامترهایی مانند طول لینک و حالت های پرتوهای نوری که در هسته حرکت می کنند ، برای بسیاری از کاربردها نامناسب و بسیار کند می باشد. تار فیبر نوری با شاخص مرحله ای بطور گسترده استفاده نمی شود و فقط در نوع های POF و PCS / HCS (سیلیس با روکش پلاستیکی یا سخت ، روکش پلاستیکی روی هسته شیشه ای) از آن استفاده می نمایند. POF بیشتر برای لینک های صوتی و تلویزیونی مورد استفاده قرار می گیرد.

فیبر نوری مالتی مود

فیبر نوری مالتی مُد با شاخص درجه بندی شده Graded Index

فیبر نوری مالتی مُد با شاخص درجه بندی شده با استفاده از تغییرات در ترکیبات شیشه موجود در هسته برای بهینه شدن افت در طول مسیر لینک و ایجاد حالت های حرکتی مناسب پرتو ها در طول لینک طراحی و ساخته شده اند. تقریبا تمام فیبر های نوری مالتی مُد امروزی از نوع Graded Index می باشند. سری Graded Index در مقایسه با سری Step Index، میتواند تا صدها برابر پهنای باند گسترده تر تا حدود 4 گیگاهرتز در کیلومتر را ارائه نماید. فیبر نوری مالتی مُد با شاخص درجه بندی شده Graded Index به دو نوع تقسیم می شوند، فیبر نوری مالتی مُد با اندازه 50/125 میکرون و سری 62.5/125 میکرومتر ، که در آن اعداد نمایانگر قطر هسته / روکش کلد بر حسب میکرون هستند. فیبر نوری مالتی مُد یا چند حالته با شاخص درجه بندی شده  Graded Index  در انواع شبکه های محلی، شبکه های مرکز داده، رساندن فیبر به میزکار FTTD، سیستم های دوربین مدار بسته و سایر سیستم های امنیتی ونظارتی استفاده می شود.

 

فیبر نوری مالتی مود با شاخص GI

 

فیبر نوری مالتی مُد با شاخص درجه بندی شده (GI) با طیف وسیعی از مواد در هسته ساخته شده است که به منظور به حداقل رساندن پراکندگی معین ناشی از طول مسیرهای مختلف از حالت های مختلف که از طریق فیبر منتقل می شوند ، انتخاب شده اند. شاخص ضریب هسته این نوع فیبر ها منحنی می باشد و در کلد هسته جهت ایجاد پارامتر دقیق تر، با شیشه ای با ضریب پایین ساخته شده است. شیشه موجود با ضریب شکست پایین تر در قسمت کلد باعث میشود تا پرتوهای نور با زاویه های بالاتر در نزدیکی مرکز هسته منتقل شود (که به آن حالت مرتبه بالا گفته می شود).

 

 

شکل اصلی هسته فیبر GI چند حالته پیوسته نمی باشد، این بدان معنی است که جهت به دام انداختن صحیح نور د ر این نوع  فیبر که ساختن آن بسیار پیچیده است و  مراحل بی شماری دارد، بسته به نوع طراحی و ساخت فیبر بسیار زمان بر است. فرایند به دام انداختن نور با ایجاد چندین لایه شبکه لایه های بازتاب نوری در فانوس های دریایی می باشد که نور بر اثر شکست های مختلف از هر مرحله عبور می کند ، سپس کمی خم می شود تا زمانی که دوباره به سمت هسته فیبر بازگردد.

جهت کمک به تجسم لایه ها در فیبر نوری GI، یک لنز Fresnel ، یک لنز “مسطح” ساخته شده از حلقه های شیشه ای بازتابی نور که تقریباً یک لنز معمولی دارند را در نظر بگیرید. از این لنزها در چراغ های فانوس دریایی مانند عکس زیر استفاده می شود:

 

مترمکز کردن نور

 

همانطور که مشاهده میفرمایید یک لنز Fresnel نور با شکل متمرکز تر و با شکست های بیشتری به سمت هسته یا مرکز بازتاب می دهد، مانند این نمونه که در فانوس دریایی مورد استفاده قرار می گیرد ، در مقایسه با یک لنز مسطح  که از قسمت های معمولی ساخته شده است.

 

شکست دهنده نور

در نتیجه این شکست های نور به شکلی که در عکس زیر مشاده می فرمایید در فیبر نوری مالتی مُد GI حرکت می نماید. این نوع فیبر نوری که پایه و اساس طراحی و تولید فیبر های نوری مالتی مُد امروزی می باشد بازهم با مشکلات گسترده ای در برابر تضعیف نور و جذب و پراکندگی مواجه است که سبب افت آن در ابتدا و یا در طول سالیان خواهد شد.

 

کابل های فیبر نوری

 
کابل های شبکه مسی

link

 
تجهیزات فیبر نوری

link

 
 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. احسان گفت:

    طول موج فیبر نوری به چه شکلی تعریف می شود؟

    1. admin گفت:

      با سلام
      میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

      https://blog.msp-ict.com/index.php/218/طول-موج-فیبر-نوری-wavelengths

  2. لشنی گفت:

    محاسبه افت فیبر نوری به چه شکلی است؟

    1. admin گفت:

      با سلام
      به لینک زیر جهت پاسخ پرسش مراجعه فرمایید:
      https://article.msp-ict.com/آنالیز-افت-شبکه-فیبر-نوری/

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه