Mojtaba Montakhabi 798 روز پیش ٰEEL.V2
بازدید 513 بدون دیدگاه

راهنما انتخاب تستر مناسب کابل شبکه

راهنما انتخاب تستر مناسب کابل شبکه، ابزارهای نوین تست کابل که جهت انجام وظایف مختلف در محدوده قیمت های متفاوت طراحی شده اند، با سرعتی سریع در بازار رقابتی تجهیزات تست کابل امروزی در حال ظهور هستند. تمامی ابزارهای تست کابل شبکه جهت برنامه ها و کاربرد های خاصی کارآمد می باشند، اما همه آنها استاندارد های عملکرد TIA/ISO و الزامات ضمانت و گواهی تست را برآورده نمی سازند. دانستن تمایز بین سه گروه ابزار ها و تجهیزات تست کابل بسیار مهم است تا بتوانید دستگاهی را انتخاب نماییم که واقعاً عملکردهای مورد نیاز شما را انجام دهد.

راهنما انتخاب تستر مناسب کابل شبکه

فهرست مطالب:

  1. انواع
    1. تستر های Verification
    2. تستر های Qualification
    3. تستر های Certification
  2. مقایسه تستر های شبکه
  3. استاندارد ها

 

سه گروه مختلف دستگاه های تست کابل شبکه

تسترهای کابل شبکه با مجموعه ای از ویژگی های متمرکز جهت فعالیت های میدانی خاص طراحی شده اند. بسته به اینکه دستگاه تست شبکه چه وظیفه ای را انجام می دهد، آنها را می توان به یکی از سه دسته سلسله مراتبی – تستر های تایید، تستر های صلاحیت و تستر های گواهی شبکه طبقه بندی نمود. در حالی که برخی از ویژگی ها بین ابزارهای تست مشترک می باشند، هر گروه روی یک ویژگی منحصر به فرد متمرکز می باشد:

  1. تستر های شبکه گواهی کننده Certification
    آیا لینک شبکه نصب شده با استانداردهای TIA/ISO مطابقت دارد؟
  2. تستر های شبکه تایید صلاحیت Qualification
    آیا لینک شبکه موجود می تواند از سرعت شبکه یا فناوری مورد نظر پشتیبانی نماید؟
  3. تسترهای شبکه تایید و وارسی Verification
    آیا این کابل به درستی متصل شده است؟

 

تستر های تایید کننده کابل شبکه Verification

ابزارهای تست تایید کننده کابل شبکه، عملکرد های پیوستگی سیگنالینگ پایه را انجام می دهند (به عنوان مثال، نقشه شبکه، ارسال و دریافت سیگنال Tone). این ابزار های تست، گاهی شامل ویژگی‌های اضافی مانند بازتاب سنج دامنه زمانی ( TDR مخفف Time Domain Reflectometer ) جهت تعیین واحد طول تا انتهای کابل یا تا نقطه اشکال را شامل می‌شوند. آنها همچنین ممکن است تشخیص دهند که آیا سوئیچ به کابل تحت آزمایش متصل است یا اتصالات کواکسیال را بررسی نمایند.

 

نکته دیگر اینکه ابزارهای تایید، ابزارهای ساده و کم هزینه ای هستند که اغلب در اولین خط دفاعی در یافتن مشکلات کابل کشی قرار می گیرند. از طرف دیگر در شبکه فیبر نوری، یک قلم خطا یاب بصری فیبر نوری Visual Fault Locator (VFL) ساده می تواند یک ابزار تایید در نظر گرفته شود چراکه تنها تست پیوستگی اتصالات فیبر نوری و قطبیت فیبر را تایید می نماید.

 

تستر های تایید کننده کابل شبکه Verification

 

ابزارهای تایید، دستگاه های ساده و کم هزینه ای هستند که اتصالات اولیه لینک های نصب شده را بررسی می نمایند.

 

تستر های تایید صلاحیت شبکه Qualification

ابزارهای آزمون و تست صلاحیت شبکه شامل کارکرد های تستر های تایید می شوند، اما با توانایی هایی که از ابزار های تایید کمی فراتر می رود. عملکرد کلیدی ابزار های تست صلاحیت که به طور خاص برای یک تکنسین شبکه طراحی شده است، توانایی آن در تعیین اینکه آیا کابل تحت آزمایش می تواند فناوری سیگنالینگ شبکه خاص را انتقال دهد یا پشتیبانی نماید، است.

دستگاه های تست صلاحیت، کابل شبکه را آزمایش می نمایند تا مشخص نمایند که آیا فناوری های شبکه خاصی مانند 100 BASE-TX، VOIP، Gigabit Ethernet روی سیستم شبکه کارایی دارد یا خیر.

 

برای مثال، فرض کنید دو کابل با قابلیت ناشناخته دارید. هر دو کابل A و کابل B تست نقشه کابل را با موفقیت تایید می نمایند. با این حال، یک آزمایش صلاحیت ممکن است نشان دهد که کابل A فقط قادر به پشتیبانی از 10BASE-T است، در حالی که کابل B قادر به پشتیبانی از گیگابیت اترنت است.

 

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این ابزارهای تست، توانایی تشخیص مشکلات رایج کابل شبکه است که ممکن است پهنای باند کابل شبکه را محدود نماید، عملکردی که فراتر از تست‌های تداوم اولیه ابزارهای تایید است.

 

ابزارهای صلاحیت بسیار قدرتمندتر از ابزارهای تایید هستند و به گونه ای طراحی شده اند که حتی مبتدی ترین تکنسین ها نیز توانایی لازم را داشته باشند تا مشاهده نمایند که شبکه موجود چه پهنای باندی را می تواند پشتیبانی نماید و به سرعت مشکلات شبکه را حل نمایند. این بدان معناست که فناوری‌ های شبکه می‌توانند سریع‌تر برچسب های اشکال را رفع نمایند و زمان بازیابی از اشکال را کاهش دهند. با این حال، ابزارهای تست صلاحیت و گواهی الزامات مورد نیاز تولید کنندگان کابل را انجام نمی دهند. (نمی توان با ابزار های تایید صلاحیت شبکه تست های منحصر به فردی چون انتقال ترافیک و بررسی توانایی انتقال ترافیک در طول مدت زمان و افت مشخص بر اساس استهلاک شبکه را بررسی نمود.)

تستر های تایید صلاحیت شبکه Qualification

 

ابزارهای صلاحیت به شما اطلاعاتی مفید ارائه می دهند مانند اینکه چه سرویس هایی را می توان با موفقیت در یک لینک معین مستقر نمود.

 

تستر های گواهی کننده شبکه Certification

دستگاه ها و یا تستر های گواهی کننده شبکه Certification پیچیده ترین آزمون کابل های شبکه را انجام می دهند. در واقع این مرحله در درجه اول توسط متخصصین نصب و بهره برداری شبکه دیتا تجاری انجام می شود، و آخرین مرحله مورد نیاز OEM های اتصال جهت اعطای ضمانت های پروژه شبکه ای که سیستم شبکه آن به درستی نصب شده است می باشد. ابزار های تست گواهی کننده، انواع مختلفی از اندازه‌گیری‌ ها را در محدوده‌ های فرکانس از پیش تعریف ‌شده انجام می نمایند و نتایج دقیق را با استاندارد های تعیین‌ شده توسط انجمن صنعت ارتباطات (TIA) {ANSI/TIA/EIA-568-B.1} یا سازمان استاندارد بین‌ المللی (ISO) مقایسه می‌ نماید.( ISO/IEC 11801 Ed.2).

نتایج حاصل از این اندازه‌گیری ‌ها تعیین می نماید که آیا یک لینک با یک گروه یا کلاس کابل مطابقت دارد یا خیر (به عنوان مثال، گروه Cat5e، Cat6، کلاس D). ابزارهای گواهی کننده تنها ابزارهایی هستند که اطلاعات Pass یا Fail را بر روی کابل کشی مطابق با استاندارد های TIA یا ISO ارائه می دهند.

 

تستر های گواهی کننده شبکه Certification

مقایسه تستر های شبکه

تستر های گواهی کننده شبکه اندازه گیری های بسیار دقیق تری را بر روی پارامترهای مشخص شده در استاندارد های TIA و ISO انجام می دهند. گزارش های مستند خروجی ابزار های گواهی کننده بدلیل دقت بالا الزامات ضمانت های سازنده را برآورده می سازد.

در حالی که ابزارهای تایید کننده و صلاحیت دهنده شبکه معمولا پیکربندی کانال را آزمایش می نمایند، ابزارهای گواهی کننده می‌توانند لینک دائمی Permanent link را نیز آزمایش نمایند، که بیشتر توسط پیمانکاران تجاری نصب می‌شود. علاوه بر این، ابزارهای تست گواهی کننده شبکه معمولا از گزینه ‌های تست فیبر نوری نیز پشتیبانی می نمایند، تشخیص گرافیکی پیشرفته را ارائه می دهند و قابلیت ‌های گزارش ‌دهی کاملی را به نمایش می ‌گذارند.

مقایسه ابزار های تست شبکه

تستر های شبکه گواهی کننده و نقش استاندارد ها

 

EIA/TIA 568 ISO/IEC 11801 Categories, Cat. EN 50173, Link Calss max. Frequenz, Bandwidth Application
Cat.1 0,3 – 0,34 kHz Telephone and modem lines, analog voice and. data transmission
Class A 0,1 MHz Telephone and modem lines, analogue voice and data transmission
Cat.2 Class B 1 MHz ISDN, analogue voice and data transmission
Cat.3 Class C 16 MHz Analog Telephone, ISDN, Token Ring, 10BASE-T and 100BASE-T4 Ethernet
Cat.4 20 MHz Telephone, 16 Mbit/s Token Ring, Ethernet
Cat.5 Cat.5 Class D 100 MHz Voice – u. Data transmission, telephone, ISDN, token ring, 100BASE-TX Ethernet, (GigaBit Ethernet)
Cat.5e Cat.5e Class D 100 MHz Voice and data transmission, telephone, ISDN, token ring, 100BASE-TX Ethernet, 1GBASE-T Ethernet
Cat.6 Cat.6 Class E 250 MHz 1GBASE-T Ethernet
Cat.6A Cat.6A Class EA 500 MHz 10GBASE-T Ethernet
Cat.7 Class F 600 MHz 10GBASE-T Ethernet
Cat.7A Class FA 1000 MHz 10GBASE-T Ethernet
Cat.8 Cat.8.1

Cat.8.2

Class 1

Class 2

2000 MHz

25GBASE-T Ethernet

40GBASE-T Ethernet

The link classes specify the transmission behavior of the entire transmission path up to the junction box. The individual categories specify certain transmission properties of the components used in the link, such as impedance, bandwidth, attenuation and near-end crosstalk. The higher the category, the better the transmission properties.

گواهی کننده ها شامل روش های تست عملکرد و ارزیابی کابل شبکه که به خوبی در استاندارد ANSI/TIA-568-C.2 و یا استاندارد ISO/IEC 11801 (ویرایش 2) تعریف شده است می شوند.
استاندارد TIA این سطوح عملکرد را در گروه بندی هایی مانند، گروه Cat5e، گروه Cat6، گروه Cat6a تعریف می نماید. استاندارد ISO کلاس هایی از عملکرد مانند کلاس C، کلاس D، تا کلاس FA را تعریف می نماید. توجه داشته باشید که در استاندارد TIA گروه Cat7 و Cat7a تعریف نشده است، بنابراین تست استاندارد Cat7 و Cat7a با  TIA مطابقت نخواهد داشت. در واقع نمی توان کابل ای با مشخصات طبقه بندی ISO را با پارامتر های فرکانسی بالاتر با TIA تست نمود. دانشتن این موضوعات نیازمند گذرندان دوره های آموزشی در فرایند آموزش فنی برند هایی مانند EXFO, VIAVI و فلوک FLUKE می باشد.

استانداردها یک روش آزمایشی را جهت تایید اینکه یک لینک نصب شده با تمام معیارهای عملکرد یک گروه یا کلاس مشخص مطابقت دارد، تعریف می نمایند. پارامترهای آزمون به شکل یکسان برای همه گروه ها و یا کلاس های انتقال داده تعریف شده است البته معمولا در استاندارد های اروپایی EN سخت گیری های بیشتری اعمال می شود. تفاوت معنی ‌دار بین گروه ها، سطح عملکرد تعریف شده توسط مقادیر حدی Pass/Fail و محدوده فرکانسی است که اندازه‌گیری‌ ها در آن ارزیابی می ‌شوند.

تست استاندارد TIA و ISO

 

Cat 6 یا کلاس E عملکرد لینک را در محدوده فرکانسی از 1 تا 250 مگاهرتز تعریف می نماید. کلاس Ea یا Cat6a عملکرد لینک را در محدوده فرکانسی از 1 تا 500 مگاهرتز تعریف می نماید. استاندارد ISO علاوه بر این، پهنای باند آزمایشی پیوندهای کلاس F و کلاس FA را در محدوده فرکانس 1 تا 600 مگاهرتز تعریف می نماید. گواهی کننده همچنین مقرر می‌دارد که داده‌های نتیجه آزمایش برای هر لینک باید در محل یا سایت پروژه جمع‌آوری شود و این نتایج برای همه پارامترهای آزمایش شده ذخیره شود و به شکل چاپی یا الکترونیکی جهت بازرسی های بعدی در دسترس قرار گیرد.

 

تستر های گواهی کننده بایستی الزامات دقت TIA/ISO – سطح III یا بالاتر را برآورده نمایند

به دلیل عملکردهای مهمی که توسط تستر های گواهی دهنده انجام می شود، استاندارد های صنعتی معیارهای عملکرد اجزای کابل شبکه و همچنین سطوح دقت را برای تستر های گواهی کننده تعیین می نمایند. تعریف و انطباق با مشخصات دقت تستر بر اساس دو مدل است: (1) مقایسه نتایج تست میدانی با گزارش های به‌دست‌آمده توسط تجهیزات مرجع آزمایشگاهی و (2) الگوهای دقیق محاسباتی بر اساس اندازه‌گیری آزمایشگاهی پارامترهای عملکرد حیاتی منحصر به فرد یک ابزار تست

 

سری DSX و  DTX CableAnalyzer™ Fluke Networks تحت یک ارزیابی دقیق توسط یک آزمایشگاه مستقل و واجد شرایط فنی، Underwriters Laboratory, Inc. UL و Intertek ETC قرار گرفته است. تستر های سری DTX و DSX الزامات دقت TIA/ISO را با جزئیات قابل ‌توجهی پشت سر گذاشتند و مطابقت کامل با الزامات سطح دقت ISO سطح IV و همچنین الزامات سطح چهار TIA Accuracy را نشان دادند. TIA Level III برای تایید عملکرد مشخصات لینک اترنت 10 گیگابیتی آتی استفاده می شود.

 

تشخیصی قدرتمند جهت شناسایی نقص (ها) در یک لینک

ابزارهای تست گواهی در واقع پیچیده‌ ترین ابزارهای عیب‌ یابی کابل هستند تا در صورت عدم موفقیت یک لینک شبکه در تست عملکرد، عیب ‌یابی پیشرفته را ارائه دهند.

DSX-8000  ,DTX-1800 , DTX-1200 , DSX-5000 تستر های برند Fluke مکان و ماهیت مشکل را به همراه دستورالعمل هایی جهت بازرسی و اقدامات اصلاحی مشخص می نمایند. این تشخیص‌ها نه تنها زمانی اعمال می‌شوند که تست لینک عیب دار، مدار دایر، یا شبکه نادرست را نشان دهد، بلکه زمانی که پارامترهای عملکردی مانند افت برگشتی یا بحث تداخل نزدیک انتها (NEXT) برآورده نمی‌شوند نیز اعمال می‌شوند.

 

تستر های DTX و DSX تنها آزمایش‌ کننده‌ های گواهی هستند که این خطاها را به دستورالعمل ‌های عیب ‌یابی به زبان ساده ترجمه می نمایند. تکنسین ‌ها می‌توانند به ‌جای قطع مجدد هر کانکتور یا تعویض قطعات به‌ صورت موقت، لینک را در فواصل بسیار دقیقی با تستر بررسی نمایند و می ‌توانند دلایل احتمالی ایرادات نتیجه آزمایش را در آن مکان مشاهده نمایند. این اطلاعات عیب‌یابی می‌تواند ساعت‌ های زیادی از کاوش غیرضروری، حدس و گمان، تعویض غیرضروری اجزا یا قطع مجدد تعدادی از اتصالات را نجات دهد.

 

همانطور که در بالا توضیح داده شد، هر ابزار تست برای هدف متفاوتی طراحی شده است. اگر یک تکنسین شبکه هستید و کابل‌کشی غیرمستند دارید و باید ببینید که آیا شبکه 100BASE-TX شما را پشتیبانی می نماید یا خیر، یک ابزار تست صلاحیت شبکه ابزاری مناسب برای شماست.

 

چنانچه یک شبکه در اختیار دارید و می خواهید شبکه را گسترش دهید و یا جابجایی‌ ها و تغییرات کوچکی را اعمال نمایید، و یا در حال راه‌اندازی یک شبکه موقت هستید و فقط باید آن را جهت یک فناوری شبکه خاص واجد شرایط نمایید، یک ابزار تست صلاحیت می‌تواند راهگشا می باشد. اگر می‌خواهید تعداد بیشتری از تکنسین‌ها را به ابزاری قدرتمند برای عیب‌یابی رایج‌ترین مشکلات شبکه و زیر ساخت کابل کشی مجهز نمایید، بنابراین پارامترهای ابزارهای تست صلاحیت به سختی نیاز شما را برآورده می سازد.

 

از سوی دیگر، اگر در یک محیط عیب‌یابی فعال هستید و باید به صراحت نشان دهید که لینک مورد آزمایش مطابق با استانداردهای TIA یا ISO در گروه Cat7  یا Cat7a و  الزامات عملکردی را ندارد، تنها انتخاب شما یک ابزار گواهی کننده یا تست گواهی است. اگر شبکه ای از ترکیب فیبر و کابل مسی دارید و اغلب نیاز به آزمایش هر دو دارید، ابزارهای تست گواهی این کار را به بهترین نحو انجام می دهند.

 

جمع بندی

ابزار های تست شبکه در 3 گروه مختلف طبقه بندی میگردند و هر کدام با هدف پیشبرد اندازه گیری کیفیت و دقت عملکرد شبکه طراحی گردیده اند. از نقطه نظر فنی پارامتر هایی نظیر Headroom در دستگاه فلوک بی معنا می باشند و معیار پارامتراندازه گیری نیستند. در نظر داشته باشید که کیفیت یک کابل شبکه هرگز با یک تست چند ثانیه ای قابل تخمین نخواهد بود  و عملکرد مناسب و درست یک لینک شبکه در طول زمان مشخص خواهد شد . همچنان که پارامترهای سیگنالینگ در دو اندازه گیری متوالی، حتی در دستگاه های گواهی کننده در شرایط یکسان آزمایشگاهی با کابل یکسان متفاوت می باشد.

نگهداری از مستندات پارامترهای سیگنالینگ باعث عیب یابی های سریعتر آتی و رفع اشکال در مدت زمان کوتاه تری خواهد شد. بررسی پارامترهای اندازه گیری نیازمند دستگاه های با نرم افزار های به روز است. توجه به کالیبراسون دستگاه ها و تقاضای برگه کالیبراسیون قبل از حضور تکنسین های آزمون و بررسی تاریخ دار بودن برگه کالبراسیون اهمیت فراوانی دارد و استفاده از برنامه کاربردی مناسب جهت آزمایش کابل از مهمترین نکات اندازه گیری می باشد.

راهنما کابل شبکه Cat 7
راهنما کابل شبکه Cat 6
راهنما کابل شبکه Cat 5

کابل شبکه مسی

link

تجهیزات شبکه مسی

 

linkedin

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه