Mojtaba Montakhabi 804 روز پیش Verl2
بازدید 426 بدون دیدگاه

شبکه 10 گیگابیت 10GbE چیست؟

شبکه 10 گیگابیت یا 10GbE چیست؟ اترنت 10 گیگابیت بر ثانیه یک فناوری ارتباطی است که سرعت داده را تا 10 میلیارد بیت در ثانیه پشتیبانی و انتقال می دهد، گیگابیت اترنت GbE در سال 2002 ارائه گردید، با نام های 10GE ، 10GigE و 10G نیز شناخته می شود، و اگرچه افزایش سرعت 10 برابری را نسبت به اترنت گیگابیت (1 گیگابیت) ارائه می دهد، اما پذیرش آن تدریجی بوده است.
فهرست مطالب

  1. شبکه 10 گیگابیت (10GbE) چیست؟
  2. اترنت سنتی و اترنت 10 گیگابیت
  3. 10GbE در فیبر نوری

 

برای سال‌ها، 10 گیگابایت عمدتاً مربوط به شبکه‌های داده اصلی و بزرگ برای ارائه‌ دهندگان خدمات Service Providers با مقیاس بزرگ محدود می‌شد – که بیشتر به دلیل هزینه‌های بالای سرمایه گذاری آن در زمان ارائه فناوری بود که مشتریان کوچک‌تر قادر به پرداخت آن نبودند. اما اکنون شاهد افزایش پذیرش این فناوری در بسیاری از زمینه‌های دیگر، از جمله شبکه‌های محلی کوچک (LAN) نیز در سطح بین المللی هستیم. نمونه بارز استفاده از کابل های شبکه مسی S/FTP مناسب و پیشرفته در نقاط مختلف و تجهیز شبکه های گوناگون می باشد.

10GbE اغلب به عنوان یک فناوری منحصر به فرد توصیف می شود. موسسه IEEE ابتدا 10 گیگابیت اترنت 802.3ae را به عنوان استانداردی برای تکمیل 802.3 تعریف نمود که اترنت سنتی را تعریف می نماید.

نسخه 10 گیگابیت اترنت سنتی در حالت تمام دوبلکس full-duplex عمل می نماید و امکان انتقال داده ها را در هر دو جهت به طور همزمان در حامل سیگنال یکسان فراهم می سازد. این بدان معناست که نیازی به تشخیص برخورد/دسترسی چندگانه Carrier Sense ندارد، پروتکل‌هایی که توسط شبکه‌های اترنت اولیه برای دسترسی انتقال در شبکه‌های محلی استفاده می‌شوند.

 

شبکه 10 گیگابیت 10GbE چیست؟

 

شبکه 10 گیگابیت (10GbE) چیست؟

 

اترنت سنتی و اترنت 10 گیگابیت

 

10GbE و شبکه سنتی باهم تشابه و تفاوت دارند. برای مثال، 10GbE مانند اترنت سنتی، یک پروتکل لایه 1 (لایه فیزیکی) و لایه 2 (لایه پیوند داده) است که به ویژگی های کلیدی پروتکل های اترنت موجود، از جمله موارد زیر، پایبند است:

  1. پروتکل کنترل دسترسی به رسانه MAC
  2. فرمت فریم اترنت
  3. حداقل و حداکثر اندازه فریم

 

با این حال، در مقایسه با اترنت سنتی، 10GbE رویکرد کارآمدتر و کم‌هزینه‌تری را جهت انتقال داده‌ها بر روی اتصالات ستون فقرات backbone بین شبکه‌ها ارائه می‌دهد. عملیات Half-Duplex در 10GbE وجود ندارد چراکه فقط پیوندهای تمام دوبلکس و نقطه به نقطه را تعریف می نماید. . همچنین نیاز به هاب های تکرار کننده برای اتصال چندین دستگاه اترنت و پارتیشن پورت و تشخیص برخورد collision را برطرف می نماید.

10GbE با شبکه کابل فیبر نوری (802.3ae) مطابقت دارد، البته با کابل های مسی (زوج های به تابیده شده (802.3ak)) نیز سازگار است. علاوه بر این، فرمت فریم داده در 10 گیگابیت مانند سایر نسخه های اترنت یکسان می باشد. این بدان معناست که فناوری 10GbE به طور کامل با پروتکل‌های اترنت موجود سازگار است و مهندسان می‌توانند به راحتی آن را در شبکه‌های موجود مستقر نماید.

10GbE در شبکه فیبر نوری

هر دو سیستم فیبر نوری تک حالته (سینگل مد) و فیبر چند حالته (مالتی مد) را می توان با فناوری 10 گیگابایت راه اندازی نمود. اگرچه هزینه بیشتری دارد، اما مزیت فیبر تک حالته این است که می تواند در مسافت های طولانی تر فعالیت نماید.

نوری که از فیبر چند حالته (مالتی مد ) معبور می نماید تمایل به تاخیر در حالت دیفرانسیل دارد، به همین دلیل است که این فیبرها فقط برای ارتباطات در فواصل کوتاه ، کمتر از 300 متر (متر) استفاده می شوند. همچنین در چنین شبکه هایی می توان از لیزرها و ترمینال های کم هزینه استفاده نمود. به همین دلیل است که فیبر چند حالته برای کاربردهایی که هزینه آن یک عامل محدود کننده حیاتی است ایده آل است.

10 گیگابیت سرعت انتقال داده 10 گیگابیت در ثانیه را برای فواصل تا 40 کیلومتر روی فیبر تک حالته و تا 300 متر در فیبر چند حالته ارائه می دهد.

از مشهورترین و به نام ترین تولید کنندگان. زیر ساخت های پسیو شبکه اترنت 10GbE میتوان به نام های پرآوازه ای چون کورنینگ CORNING و متز کانکت METZ CONNECT اشاره نمود! با پیشرفت فناوری امروزه این دو شرکت فناوری را بر لبه انتقال 100GbE و 400GbE روی شبکه مسی و فیبر نوری کشانده اند!

 

کابل های فیبر نوری

کابل های شبکه مسی

link

تجهیزات فیبر نوری

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه