Mojtaba Montakhabi 140 روز پیش KOMI
بازدید 219 بدون دیدگاه

انواع شبکه در یک نگاه

انواع شبکه در یک نگاه، شبکه از دو یا چند کامپیوتر تشکیل شده است که به منظور اشتراک گذاری منابع خود، تبادل فایل ها و یا دسترسی ارتباطات الکترونیکی به یکدیگر متصل شده اند. کامپیوتر ها و تجهیزات سخت افزاری متصل و موجود در یک شبکه ممکن است از طریق کابل های مسی، فیبر نوری، امواج رادیویی، ماهواره ها یا پرتوهای نور مادون قرمز به هم متصل شوند. به عبارتی شبکه به هر تعداد سیستم کامپیوتری مستقل اطلاق می شود که به یکدیگر متصل شده اند تا تبادل داده ها و منابع را امکان پذیر نمایند. جهت انجام اینکار، سیستم های شبکه ای بایستی علاوه بر اتصال فیزیکی، به صورت منطقی نیز متصل گردند. شکل منطقی توسط پروتکل های شبکه، مانند TCP ایجاد می شود. حتی فقط دو کامپیوتر متصل به یکدیگر را می توان به عنوان یک شبکه طبقه بندی نمود.

انواع شبکه در یک نگاه

طبقه بندی بسیار رایج شبکه ها بر اساس اندازه و برد شبکه می باشد. طبقه بندی رایج شامل LAN و WAN می باشد. همچنین ممکن است ارجاعاتی مانند MAN ، PAN و GAN و شبکه بی‌سیم (WLAN)، و WAN بی‌سیم (WWAN) .. نیز مشاهده فرمایید.

فهرست مطالب:

  1. تعریف شبکه
  2. انواع شبکه
    1. LAN
    2. WAN
    3. GAN
    4. VPN
    5. MAN
    6. PAN

شبکه LAN

شبکه  LAN مخفف Local Area Network می باشد، چنانچه بیش از یک کامپیوتر به یک شبکه متصل گردد، این ساختار یک شبکه LAN تلقی می گردد. چنین شبکه هایی می توانند شامل دو کامپیوتر در یک خانه و یا چندین هزار دستگاه در یک شرکت باشند. شبکه‌های موجود در سازمان ها و موسسات عمومی نیز مانند شبکه‌هایی که در نهاد های دولتی، مدارس و یا دانشگاه‌ها استفاده می گردند، به‌عنوان شبکه‌های LAN شناخته می‌شوند. شبکه LAN را در بسیاری از ترجمه ها و مقالات فارسی با عنوان شبکه محلی معادل نموده اند، مهندسین  IT شبکه LAN را شبکه محلی اطلاق نمی نمایند، به دلیل اینکه معنای کاربردی آن را به همراه ندارد. از این رو شبکه Local Area Network به عنوان شبکه ای که در یک Broadcast Domain (دامنه همه پخشی) قرار دارد شناخته می شود و به همین دلیل بکارگیری نام شبکه LAN مناسب تر از شبکه محلی می باشد. یک استاندارد پرکاربرد برای شبکه های LAN کابلی، شبکه اترنت می باشد.  انتقال داده ها یا به صورت الکترونیکی بر اساس کابل های مسی و یا از طریق کابل های فیبر نوری می باشد.

 

شبکه WLAN

چنانچه یک شبکه LAN از طریق رادیو پیاده سازی شود، به آن شبکه LAN بی سیم (WLAN مخفف Wireless Local Area Network) گفته می شود. اساس فنی استاندارد WLAN توسط استانداردهای IEEE 802.11 تعریف شده است. شبکه های LAN بی سیم توانایی ادغام آسان دستگاه ها را در شبکه های خانگی و یا شرکتی ارائه می دهند و با شبکه های LAN اترنت سیمی سازگار هستند. با این حال، خروجی داده کمتر از اتصال اترنت است.

برد یک LAN به استاندارد و رسانه انتقال بستگی دارد، اگرچه می تواند توسط تقویت کننده های سیگنال، معروف به تکرار کننده “repeaters”، افزایش یابد. با توجه به اترنت گیگابیتی توسط فیبرهای نوری شیشه ای GOF، برد سیگنال تا چندین مایل امکان پذیر است. با این حال، شبکه های محلی به ندرت در بیش از یک مجتمع ساختمانی گسترش می یابند. چندین LAN را می توان به یک شبکه شهری بزرگ (MAN) و یا شبکه گسترده (WAN) متصل نمود.

 

شبکه LAN و MAN

شکل A – ا SilverStarSample Network Diagram via Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

شبکه WAN

شبکه WAN مخفف Wide Area Network می باشد، شبکه های WAN در مناطق جغرافیایی گسترده مانند کشورها و یا قاره ها گسترش می یابند. تعداد شبکه‌ های LAN و کامپیوتر های مستقل متصل در یک شبکه WAN، اصولاً نامحدود است.

در حالی که شبکه های LAN و MAN را می توان به دلیل نزدیکی جغرافیایی آنها به کامپیوتر ها و شبکه های مبتنی بر اترنت که قرار است متصل شوند، پیاده سازی نمود،  شبکه WAN می تواند از فناوری هایی مانند IP/MPLS (Switching Label Multiprotocol)، و یا PDH (سلسله مراتب دیجیتال Plesiochronous)، SDH (سلسله مراتب دیجیتال همزمان). SONET (شبکه نوری سنکرون)، ATM (حالت انتقال ناهمزمان) و یا X.25 قدیمی استفاده نماید.

شبکه های گسترده معمولا متعلق به یک سازمان یا شرکت هستند و به صورت خصوصی یا اجاره ای اداره می شوند. علاوه بر این، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی از شبکه های WAN جهت اتصال شبکه های LAN شرکت ها و مصرف کنندگان به اینترنت استفاده می نمایند.

شبکه GAN

شبکه GAN مخفف Global Area Network یا شبکه جهانی می باشد. یک شبکه جهانی، مانند اینترنت، به عنوان شبکه منطقه ای جهانی (GAN) نیز شناخته می شود. گرچه اینترنت تنها شبکه جهانی در نوع خود نیست. شرکت‌های فعال بین‌المللی نیز از شبکه‌های LAN که از چندین شبکه WAN تشکیل شده‌اند پشتیبانی می نمایند و سخت افزار های شرکتی را در سراسر جهان به هم متصل می‌کنند. GAN ها از زیرساخت های فیبر نوری شبکه های گسترده بهره می برند و آن ها را با کابل های بین المللی زیردریایی و یا انتقال ماهواره ای ادغام می نمایند.

 

 

 

انواع شبکه در یک نگاه LAN و WAN

شکل B – شبکه LAN و WAN عکس از SilverStarSample Network Diagram via Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

 

شبکه VPN

VPN مخفف Virtual Private Network و یک شبکه ارتباطی مجازی است که از زیرساخت یک شبکه فیزیکی جهت اتصال منطقی سیستم های کامپیوتری استفاده می نماید. VPN می تواند هر یک از انواع شبکه های معرفی شده در بالا باشد، با این حال، اینترنت رایج ترین رسانه انتقال است. اینترنت تقریباً تمامی تجهیزات و سخت افزار های ارتباطی سراسر جهان را به هم متصل می نماید و به‌طور رایگان در دسترس است، برخلاف MAN یا WAN‌های خصوصی. انتقال داده ها در داخل یک تونل مجازی انجام می شود که بین مشتری VPN و سرور VPN ساخته شده است.
چنانچه شبکه عمومی public به عنوان یک رسانه انتقال استفاده شود، شبکه های خصوصی مجازی به طور کلی جهت اطمینان از محرمانه ماندن داده ها رمزگذاری می شوند. VPN ها جهت برقراری لینک بین شبکه های LAN از طریق اینترنت و یا فعال کردن دسترسی از راه دور به یک شبکه یا یک کامپیوتر واحد از طریق اتصال عمومی public استفاده می شوند.

شبکه VPN

شکل C – شبکه VPN

شبکه MAN

شبکه MAN مخفف Metropolitan Area Network است. شبکه MAN یک شبکه مخابراتی باند پهن می باشد که چندین شبکه LAN را در مجاورت نزدیک به هم متصل می نماید. به عنوان یک قاعده، LANها موسسات فردی در یک شرکت هستند که از طریق خطوط استیجاری به یک MAN متصل می شوند. از روترهای با کارایی بالا و اتصالات مبتنی بر فیبر با کارایی بالا در شبکه MAN استفاده می‌شود که توان انتقال داده به میزان قابل توجه تری بالاتر از اینترنت را ممکن می‌سازد. سرعت انتقال بین دو گره راه دور با سرعت ارتباط در یک LAN قابل مقایسه است.

زیرساخت MAN ها توسط اپراتورهای شبکه بین المللی فراهم شده است. به عنوان یک شبکه منطقه شهری، شهرهای متصل را می توان در سطح ملی در شبکه های گسترده (WAN) و در سطح بین المللی در شبکه های جهانی (GAN) ادغام نمود.

با مترو اترنت “Metro Ethernet”، یک فناوری انتقال ویژه برای MAN ها در دسترس است که می تواند جهت ایجاد شبکه های قدرتمند مترو اترنت (MEN) بر اساس حامل (CE 1.0) و یا حامل 2.0 (CE 2.0) استفاده شود.

استانداردی برای شبکه‌های رادیویی وسیع تر، معروف به شبکه‌های بی‌سیم شهری (WMAN)، تحت IEEE 802.16 توسعه داده شده است. این فناوری که با نام وایمکس (Worldwide Interoperability for Microwave Access) شناخته می شود، امکان راه اندازی هات اسپات های WiFi را فراهم می نماید. به شکلی که چندین نقطه دسترسی WiFi ایجاد می گردد که در مکان های مختلف با هم فعالیت می نمایند. استاندارد انتقال فعلی DSL از نظر فنی فقط در جایی در دسترس است که کابل‌های مسی کار گذاشته شده باشند.

 

شبکه  PAN

جهت فعال نمودن تبادل داده ها، دستگاه های مدرن مانند تلفن های هوشمند، تبلت ها، لپ تاپ ها و رایانه های رومیزی را می توان در یک شبکه ادغام نمود که به آن شبکه PAN مخفف Personal Area Network می گویند. اتصال متقابل از دستگاه های فناوری شخصی جهت برقراری ارتباط در فاصله کوتاه می باشد که معمولا کمتر از 33 فوت یا 10 متر یا در محدوده یک فرد می باشد که بیشتر از نوعی فناوری بی سیم استفاده می نماید. تکنیک های رایج انتقال عبارتند از USB یا FireWire. انواع بی سیم به عنوان شبکه شخصی بی سیم (WPAN) شناخته می شود و مبتنی بر فناوری هایی مانند بلوتوث، بی سیم USB، Insteon، IrDA، ZigBee و Z-Wave است. یک شبکه شخصی بی سیم که از طریق بلوتوث قابل دستیابی است، Piconet نامیده می شود. PAN ها و WPAN ها معمولاً فقط تا چند متر محدوده دسترسی دارند و بنابراین جهت اتصال دستگاه ها در اتاق های مختلف یا حتی ساختمان ها مناسب نیستند.

 

شبکه  PAN

شکل D – شبکه PAN

 

 

سوکت شبکه صنعتی

جهت مشاهده سوکت های استاندارد RJ45 روی لینک کلیک فرمایید.

 

کابل شبکه مسی


link

 

 

 

 

تجهیزات شبکه مسی


link

 

 

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه