Mohamamd Soleimani 111 روز پیش KOMI
بازدید 334 بدون دیدگاه

طبقه بندی مرکز داده بر اساس Tier

طبقه بندی مرکز داده بر اساس Tier، موسسه Uptime سطوح طبقه بندی Tier مرکز داده را بیش از 25 سال پیش ایجاد و ارائه نمود، و امروزه، طبقه بندی Tier به عنوان استانداردی بین المللی جهت عملکرد دیتاسنتر ها باقی مانده است. تعاریف Tier مرکز داده Uptime زیرساخت مورد نیاز برای عملیات مرکز داده را توضیح می دهد. با توجه به در دسترس بودن سیستم مورد نیاز در هر دیتاسنتر، سطوح مختلفی وجود دارد. این طبقه بندی ها روش های عینی و قابل اعتمادی برای مقایسه عملکرد یک زیرساخت مرکز داده در برابر دیگری و همسوسازی سرمایه گذاری های زیرساختی با اهداف تجاری می باشند.

طبقه بندی مرکز داده بر اساس Tier

 

فهرست مطالب:

  1. طبقه بندی Tier
  2. Tier Levels
    1. Tier I
    2. Tier II
    3. Tier III
    4. Tier IV

از آنجایی که موسسه Uptime موسس و منبع مورد اعتماد مرکز داده Tier Certification به شمار می آید، تنها رتبه‌بندی‌های گواهینامه Tier متعلق  به موسسه Uptime جهت اندازه‌گیری توانایی های مرکز داده و برآورده سازی الزامات عملکرد دیتاسنتر ها می باشد. لازم است آکاه باشید که Uptime تنها شرکت دارای مجوزی است که می‌تواند گواهی‌ Tier را ارائه نماید و تنها منبع این رتبه‌بندی ارزشمند است.

Uptime

از مهمترین استاندارد های طراحی و طبقه بندی مرکز داده می توان به TIA-942 که توسط انجمن مخابرات منتشر گردیده است اشاره نمود. با این حال این استاندارد تقسیم بندی بر اساس Tier ندارد، بلکه سطوح یا Level ها را به عنوان طبقه بندی معرفی می نماید. بسیاری از کارشناسان تقسیم بندی Tier را به اشتباه با TIA مرتبط می داند که این یک باور اشتباه است. هم موسسه Uptime و هم TIA معتقدند که به نفع صنعت است که به طور دائمی سیستم‌های معیار زیرساخت مرکز داده مربوطه خود را متمایز نمایند و  TIA استاندارد ANSI/TIA-942/TIA-942A را برای حذف کلمه Tier با نسخه به روزتر ارائه داده است.

 

طبقه بندی Tier مرکز داده

طبقه‌بندی‌های Tier مرکز داده موسسه Uptime به چهار سطح تقسیم می‌شوند که با یک عملکرد تجاری خاص مطابقت دارند و معیارهایی را برای قابلیت‌های تعمیر و نگهداری، توان، سیستم خنک‌کننده و خطا تعریف می نماید. Tier پیشرو هستند، بنابراین هر Tier نیازمندی‌های لایه‌های پایین‌تر را در بر می‌گیرد. این پیشرفت به این معنی نیست که یک مرکز داده Tier IV بهتر از یک Tier II است – به این معنی است که این سطوح با عملیات تجاری متفاوت مطابقت دارند. تعاریف و مزایای Tiers در استاندارد توپولوژی Uptime تنظیم شده است و بر زیرساخت مرکز داده تمرکز دارد.

پایداری عملیاتی دومین مؤلفه ضروری طبقه بندی مراکز داده ای Uptime می باشد. پایداری عملیاتی به عملکرد یا رفتار و خطراتی جدا از طراحی زیرساخت اشاره دارد که توانایی مرکز داده را برای دستیابی به اهداف بلندمدت تجاری تعیین می نماید. صاحبان مراکز داده می توانند سبک مدیریتی خود را برای دستیابی به این اهداف با یک Tier هماهنگ نمایند، چراکه عملکرد مدیریت برای پایداری عملیاتی ضروری است.

توپولوژی و پایداری عملیاتی کنار یکدیگر معیارهای عملکردی را برای مراکز داده ایجاد می نمایند. صاحبان مراکز داده همچنین ممکن است بخواهند عوامل دیگری مانند عوامل محیطی، منطقه آب و هوایی، امنیت و بکارگیری فضا را در نظر بگیرند. استانداردهای توپولوژی و پایداری عملیاتی Uptime این عوامل را پوشش نمی دهند چراکه در هر موردی متفاوت هستند. در نهایت این موضوع به مالک بستگی دارد که تعیین نماید کدام Tier برای نیازهای تجاری آنها بهترین است.

 

طبقه بندی Tier زیرساخت مرکز داده

تعاریف Tier معیارهای مرکز داده را تعریف می نماید، البته نه گزینه‌های فناوری خاص یا انتخاب‌های طراحی جهت برآورده نمودن Tier خاص. سطوح به اندازه کافی انعطاف پذیر هستند تا راه حل های زیادی را که اهداف عملکرد و مقررات انطباق را برآورده می نمایند، ارائه دهند. بسیاری از راه حل ها منجر به نوآوری مهندسی و منحصر به فرد در مراکز داده می شود. هر مرکز داده می تواند بهترین راه جهت برآورده نمودن معیارهای Tier و اهداف تجاری را انتخاب نماید.

صاحبان مراکز داده ممکن است بخواهند جهت برآوردن نیازهای تجاری خود به سطح خاصی دست یابند. موسسه Uptime می‌تواند طراحی و تاسیسات شما را با استفاده از استانداردها و الزامات طبقه‌بندی Tier جهت صدور گواهینامه رتبه‌بندی و تاییدیه انجام دهد. گواهینامه و تایید Uptime به این معنی است که زیرساخت هیچ بخش ضعیفی ندارد و مرکز داده در سراسر جهان پاسخگو است. فرآیند صدور گواهینامه Tier موسسه Uptime یک ارزیابی بی طرفانه است که تضمین می نماید همه طرف های درگیر الزامات و انتظارات ارائه شده را برآورده می نمایند.

سطوح Tier مرکز داده

سطوح Tier مرکز داده عبارتند از:

Tier I

مراکز داده Tier I سطح ظرفیت پایه به همراه زیرساخت مورد نیاز جهت پشتیبانی و خدمات IT برای یک محیط اداری و فراتر از آن به شمار می آید. الزامات Tier I عبارتند از:

  • منبع تغذیه اضطراری (UPS) برای کاهش، قطعی و افزایش برق.
  • فضایی برای سیستم های IT.
  • تجهیزات خنک کننده اختصاصی که خارج از ساعات اداری فعالیت می نمایند.
  • یک موتور ژنراتور جهت پشنیبانی در مواقع قطع برق.

Tier I در برابر اختلالات ناشی از خطای انسانی محافظت می شود، اما نه از خرابی یا قطعی غیرمنتظره. تجهیزات افزونگی شامل چیلرها، پمپ ها، ماژول های UPS و ژنراتورهای موتور هستند. این مرکز جهت تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بایستی به طور کامل خاموش شود و عدم انجام این کار خطر اختلالات برنامه ریزی نشده و عواقب شدید ناشی از خرابی سیستم را افزایش می دهد.

 

 

Tier II

Tier II با بکارگیری امکانات افزایش ظرفیت، سیستم خنک کننده و توان الکتریکی دیتا سنتر را با افزونگی بالاتری پوشش می دهد که فرصت های نگهداری بهتر و ایمنی در برابر اختلالات را فراهم می نماید. این اجزا عبارتند از:

  • ژنراتورها الکتریکی. Engine generators
  • واحد های ذخیره سازی انرژی Energy storage
  • چیلرها Chillers
  • واحدهای خنک کننده Cooling units
  • ماژول های یو پی اس UPS modules
  • پمپ ها Pumps
  • تجهیزات دفع حرارت Heat rejection equipment
  • مخازن سوخت Fuel tanks
  • سلول های سوخت Fuel cells

مسیر توزیع دیتا سنترهای Tier II در محیط حیاتی ارائه می گردد و اجزای آن را می توان تا حدودی بدون خاموش نمودن دیتاسنتر حذف، تعمیر، تعویض و یا اضافه نمود. همانند دیتاسنترهای Tier I، خاموش شدن غیرمنتظره یک مرکز داده Tier II بر سیستم تأثیر گذار می باشد.

 

Tier III

مراکز داده Tier III به طور همزمان با اجزای افزونه به عنوان یک تمایز کلیدی طراحی شده اند، همچنین همراه با مسیرهای توزیع اضافی ایجاد شده جهت ارائه خدمات در محیط های حیاتی قابل نگهداری می باشند. برخلاف Tier I و Tier II، این امکانات در زمانی که تجهیزات نیاز به تعمیر و نگهداری و یا تعویض دارند، نیازی به خاموش شدن ندارند. اجزای Tier III به مؤلفه های Tier II اضافه می شوند تا هر قسمتی بدون تاثیر بر عملکرد فناوری اطلاعات خاموش شود.

 

Tier IV

یک مرکز داده Tier IV دارای چندین سیستم مستقل و جدا شده از نقطه نظر فیزیکی می باشد که به عنوان اجزای افزونگی ظرفیت و مسیرهای توزیع در نظر گرفته می شوند. جداسازی جهت جلوگیری از به خطر انداختن هر دو سیستم توسط یک رویداد ضروری است. محیط تحت تاثیر اختلالات برنامه ریزی شده و غیرمنتظره قرار نخواهد گرفت. با این حال، اگر اجزای افزونگی و یا مسیرهای توزیع جهت تعمیر و نگهداری از دسترس خارج شوند، ممکن است در صورت بروز خرابی، محیط با خطر بیشتری از یک اختلال مواجه شود.

امکانات Tier IV تحمل خطا را به توپولوژی Tier III اضافه می نماید. هنگامی که یک قطعه از تجهیزات خراب می شود و یا در مسیر توزیع وقفه ایجاد می گردد، سرویس دهی فناوری اطلاعات تحت تاثیر قرار نمی گیرد. تمامی تجهیزات IT بایستی دارای طراحی توان تحمل خطا باشند تا با Tier IV سازگار باشند. مراکز داده Tier IV همچنین جهت پایدار نمودن محیط به خنک کننده مداوم نیاز دارند.

 

طبقه بندی های Tier مرکز داده ایجاد شده توسط موسسه Uptime در صنعت به عنوان استاندارد پایه برای عملکرد مرکز داده مورد استناد قرار می گیرد و بر همین اساس دیتا سنتر ها را قابل شاسایی می نماید. سرمایه‌گذاری در گواهی Tier، زیرساخت مرکز داده را تحت بررسی قرار می‌دهد و انطباق گفته ها با واقعیت عملکرد را ثابت می نماید و همچنین به مشتریان اطمینان می‌دهد که امکانات مرکز داده انتظارات آنها را برآورده می نماید.

یادآور می شویم که سیستم طبقه بندی TIA-942 با بروزرسانی نسخه جدید فاقد طبقه بندی Tier می باشد. موسسه Uptime با بیش از 2800 گواهینامه Tier صادر شده در بیش از 114 کشور در سراسر جهان، استاندارد صنعت مرکز داده جهت طراحی، ساخت و عملیات را در اختیار دارد.

 

 

طراحی شبکه دیتا سنتر


link

 

 

 

 

دیتا سنتر های ثابت و ماژولار


link

 

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه