Mojtaba Montakhabi 1459 روز پیش MTR
بازدید 395 بدون دیدگاه

فیبر نوری پلاستیکی POF

فیبر نوری پلاستیکی  (POF) در صنعت فیبر نوری تا حدودی ناشناخته می باشد و در عین حال بسیار کارآمد در جهت ایجاد روشنایی ، تزئینات و دکوراسیون و لینک های دیتا (شبکه اطلاعات نوری) البته با سرعت بسیار پایین می باشد. همچنین فیبر های POF در دستگاه های از بین برنده مو (لیزر موهای زائد) در  صنعت بهداشتی و آرایشی و همچنین تجهیزات پزشکی مورد استفاده می باشند.

در حال حاضر علاقه مندی های زیادی به فیبر های نوری پلاستیکی یا  POF ها ایجاد گردیده، بررسی نتایج تحقیق و توسعه R&D فیبر های نوری توسط مراکز استاندارد جهانی، نشان میدهد  که در مورد فیبر های نوری پلاستیکی با توجه به اینکه هزینه نصب و راه اندازی این نوع فیبرها به میزان قابل توجهی مقرون به صرفه و آسان است , امروزه از فیبر های POF در صنایع مختلف استفاده گسترده ای می شود و فیبر های نوری  POF که مدتها در پشت صحنه صنعت انتقال نوری نقش ایفا میکردند امروزه در حال نزدیک شدن به جایگاه مناسبی می باشند.

 

فیبر نوری پلاستیکی POF

فهرست مطالب:

  1. فیبر نوری پلاستیکی  (POF)
    1. هسته step index
    2. عملکرد POF
    3. نسل جدید

 

فیبر نوری پلاستیکی POF

 

 

 

 

فیبر POF و هسته step index

اکثر فیبر های نوری پلاستیکی POF دارای هسته مالتی مد از نوع step index با قطر معمول 1mm  (میلی متر)‌ و یا بین 1000 تا 1500  میکرون می باشند. این فیبر ها به دلیل قطور بودن، نور را به آسانی از منابع و کانکتورها عبور می دهند و در عین حال به دقت بالایی نیز جهت انتقال نیاز ندارند. بر اساس نتایج بدست آمده، هزینه های مربوط به سربندی کانکتور ها بین 10 تا 20 درصد کمتر نسبت به فیبر های نوری شیشه ای بوده و همچنین کلیو و کاتینگ ( برش و آماده سازی) آنها نیز بسیار ساده تر میباشد ونیاز به تجهیزات پیچیده ای ندارد و فرایند پولیش (صیقل کانکتور) نیز با کمترین میزان صورت می پذیرد. همچنین جنس پلاستیک این فیبر ها باعث نصب آسان و بدون ایجاد آسیب می باشد.

 

عملکرد فیبر POF

فیبر نوری پلاستیکی POF بر اساس عملکرد انتقال دیتا در مقایسه با فیبر های نوری شیشه‌ای، عملکرد بسیار پایین‌تری دارند و توانایی انتقال پهنای باند بسیار کم به همراه افت فزاینده ای را دارا می باشند ، میزان افت فیبر های نوری POF در طول موج 650nm نانومتر معادل 0.15 تا  2dB (دسی بل)  می باشد و پهنای باند آن با توجه به بزرگ بودن هسته و شاخص عددی step index بالا محدود می باشد. گرچه فیبر POF برای اجرای لینک هایی با برد کوتاه: درون ماشین آلات خطوط تولید صنایع مختلف مانند دستگاه های رنگ و فیلم، ربات های هوشمند و دستگاه های مو بر و دستگاه های تجهیزات پزشکی و همچنین برای ارتباطات داخلی تا فاصله 50 متر مناسب می باشد. POF فیبر نوری پلاستیکی بیشتر در تجهیزات ابزار دقیق مورد کاربری قرار می گیرد.

 

فیبر نوری

 

نسل جدید فیبر های پلاستیکی

پیشرفت‌های اخیر در فناوری تولید فیبر های نوری پلاستیکی POF به کاهش قطر  هسته منجر گردیده که درنتیجه آن پهنای باند بالاتر و شاخص درجه ای graded index در فیبر های نوری (GI-POF) فراهم شده است، این سری توانایی انتقال پنهای باند های گسترده تر را دارا می باشد و با توجه به اینکه قیمت پایین تری نیز نسبت به فیبر های نوری معمول دارد بسیار مناسب می باشند. نمونه های فعلی GI-POF، توانایی انتقال پهنای باند های تا  2GHz را در فاصله 100 متر دارا می باشند، گرچه مشکلات تولید و نبود مشتری های تجاری مانع از تولید گسترده آن شده‌ است. پیشرفت‌ های اخیر در نسل های جدید منبع های نوری لیزری VCSEL یا (Vertical cavity surface emitting laser) با توجه مقرون به صرفه بودن، بالا رفتن پهنای باند و سرعت بالا فرستنده ها استفاده از فیبر های نوری سینگل مد را به شدت افزایش داده و کاربرد فیبر نوری با هسته شیشه را تضمین می نماید.

 
پلاستیک فایبر

 

پلاستیک فایبر

کابل های فیبر نوری

تجهیزات فیبر نوری

 

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه