Mojtaba Montakhabi 716 روز پیش Verl2
بازدید 365 بدون دیدگاه

کابل شبکه SFTP و STP چیست؟

کابل شبکه SFTP و STP چیست؟ کابل شبکه STP (زوج سیم های به هم تابیده شده) محافظت شده و یا شیلد دار ( Shielded Twisted-Pair ) و کابل شبکه S/FTP با ساختار زوج سیم های محافظت شده با فویل جداگانه PiMF و احاطه شده توسط محافظ یا شیلد ( Shielded/Foiled Twisted-Pair ) اولین بار توسط توسط کمپانی IBM و زمانی که طبقه بندی کابل های شبکه معرفی شد، محبوب گردید. IBM برای شبکه‌های token ring کابل STP را طراحی نمود که شامل دو سیم مجزا پوشیده شده با یک محافظ فویل بود و از تداخل الکترومغناطیسی جلوگیری می نمود، در نتیجه داده‌ها را سریع‌تر منتقل می ساخت.

فهرست مطالب

  1. کابل شبکه SFTP و STP چیست ؟
      1. STP
      2. ScTP 
      3. S/FTP و S/STP

بر خلاف زوج سیم های به هم تابیده شده بدون محافظ (UTP)، زوج سم های محافظت شده در یک سپر محصور محافظتی قرار گرفته اند که آنها را در جهت کاهش بیشتر تداخل الکترومغناطیسی و فرکانس رادیویی و امنیت عملکرد صحیح جریان محافظت می نماید. کابل های STP نسبت به کابل های شبکه UTP گران تر و مقاوم تر هستند.

کابل شبکه SFTP و STP چیست؟

کابل شبکه SFTP و STP چیست؟

کابل های شبکه STP در مقایسه با کابل های شبکه UTP از نظر قیمت گران تر می باشند، اما مزایای مشخص کابل های STP بی شمار است. از مهمترین استاندارد های فعلی شبکه ANSI/TIA-568-C و ISO/IEC 110801  و استاندارد EN-50173 جهت نصب و راه اندازی شبکه اترنت در مورد کابل های شبکه توصیه می نمایند که کابل های شیلد دار یا محافظ دار ویا در واقع کابل های STP مورد استفاده قرار گیرند، با توجه به اینکه کابل های STP نسبت به کابل های شبکه UTP کمتر در معرض تداخل الکترومغناطیسی خارجی (EMI مخفف electromagnetic interfer- ence) قرار می گیرند، چرا که تمامی زوج سیم های کابل به خوبی محافظت شده اند.

برخی از کابل های شبکه STP، از یک محافظ بافته شده با مس بهره می برند، که محافظت قابل توجهی در برابر EMI ایجاد می نماید، این محافظ بافته شده به عنوان سپر دفاعی و یا زره دفاعی کابل در برابر تداخل های میدان های مغناطیسی پیرامونی شناخته می شود. در داخل سپر مسی بافته شده، STP از زوج سیم های به هم تابیده شده (معمولاً دو جفت) تشکیل شده است که در یک محافظ فویل پیچیده شده است. برخی از کابل های STP دارای محافظ فویل در اطراف زوج سیم ها هستند که به آن PiMF می گویند و ساختار کابل را S/FTP می نامند.

 

کابل شبکه STP ( Shielded Twisted-Pair)

شکل 1-2 یک کابل STP معمولی را نشان می دهد. در طراحی IBM، سیم های مسی مورد استفاده در کابل دارای ضخامت 22 AWG می باشند، (فقط کمی بزرگتر از سیم 24 AWG مورد استفاده در کابل های UTP LAN معمولی) و دارای امپدانس اسمی 150 اهم است، اما نسخه های دسته بندی می توانند امپدانس اسمی 100 اهم (Ω) داشته باشد.

 

 

شکل 1-2 یک کابل STP معمولی

شکل 1-2 یک کابل STP معمولی

کابل شبکه STP سپردار شده ( Screened Twisted-Pair (ScTP))

پس از ارائه کابل های شبکه STP، به حهت بهبود عملکرد کابل فویل فلزی در زیر محافظ بافته شده مسی قرار داده شد و در استاندارد ANSI/TIA-568-C تحت زوج سیم های به هم تابیده شده (ScTP) غربال شده یا سپردار شده شناخته شد، ترکیبی از کابل STP و UTP. کابل ScTP شامل چهار زوج سیم 24 AWG بدون محافظ، 100 اهم است (شکل 1-3 را ببینید) که توسط یک محافظ فویل یا روکش فلزی و یک سیم تخلیه بار، جهت اهداف اتصال به زمین احاطه شده است. بنابراین، کابل های ScTP گاهی اوقات مجموعه کابل شبکه FTP نیز نامیده می شود چراکه محافظ فویل هر چهار زوج سیم را احاطه کرده است. باید توجه داشته باشید که مطابق استاندارد این کابل SF/UTP نامیده می شود. این محافظ فویلی به اندازه کابل های S/FTP یعنی محافظت فویلی هر زوج به طور جداگاه PiMF که توسط برخی از سیستم های کابل کشی STP مانند CORNING و METZ CONNECT ارائه می شود، پر توان نیست و ضعف های نسبت به کابل های PiMF دارد. باید در نظر داشته باشید که کابل های ScTP اساسا همان کابل شبکه STP و یا SF/UTP است که از زوج های مجزا محافظت نمی کند. سپر همچنین ممکن است کوچکتر از برخی از انواع کابل شبکه STP باشد.

کابل شبکه SF/UTP یا ScTP

شکل 2-2 کابل شبکه SF/UTP یا ScTP

 

محافظ فویل دلیلی است که کابل ScTP کمتر در معرض نویز و یا تداخل قرار گیرد. با این حال، اگر می‌خواهید یک سیستم کاملاً مؤثر ScTP را پیاده‌سازی نمایید، تداوم محافظ باید در کل کانال حفظ شود – از جمله پچ پنل‌ها، پریز های دیواری و پچ‌کورد ها. پیوستگی نه تنها در مورد زوج سیم ها بلکه سپر نیز باید از طریق اتصالات حفظ  و متصل شود. مانند کابل کشی STP، کل سیستم باید در هر دو انتهای دو سر کابل به زمین متصل شود، در غیر این صورت یک آنتن عظیم ایجاد می کنید که فرکانس های آن با طول محافظ نسبت عکس دارد. اثر خالص این است که نویز از باند خارج می شود.

کیستون های شبکه یا جک‌ های ماژولار شبکه هشت حالت استاندارد قرارگیری سیم دارند (که معمولاً کیستون RJ-45 نامیده می‌شوند) ، البته تمامی کیستون های موجود در بازار توانایی تضمین اتصال به زمین مناسب از طریق محافظ کابل را ندارند. بنابراین برای نصب یک سیستم کابل شبکه STP باید از سخت افزار مناسب شامل کیستون های استاندارد، پچ پنل های متصل به اتصال زمین رک و حتی ابزار های مخصوص محافظتی بیشتری استفاده نمایید. بسیاری از تولید کنندگان کابل و تجهیزات سربندی شبکه STP وجود دارند – فقط مطمئن شوید که همه دستورالعمل های نصب را به درستی دنبال نمایید.

 

کابل شبکه S/FTP و S/STP  چیست؟

کابل شبکه S/FTP و S/STP  چیست؟

شکل 4-2 کابل شبکه S/FTP

کابل‌ شبکه S/STP که با زوج سیم های محافظ شده جداگانه (S/FTP) نیز شناخته می‌شود،(PiMF) شامل چهار زوج سیم محافظت شده AWG 22-24، و 100 اهم است که توسط یک محافظ فلزی بیرونی احاطه شده‌اند که کل گروه زوج سیم ها نیز با محافظ مسی پوشش داده شده است. این نوع کابل‌ شبکه بهترین محافظت را در برابر تداخل منابع خارجی ارائه می نماید و همچنین تداخل بیگانه alien crosstalk را حذف می نماید (که بعداً در مورد آن بحث خواهیم نمود) و بیشترین پتانسیل را برای سرعت‌های بالاتر فراهم می سازد.شکل 4-2 کابل شبکه S/FTP را نشان میدهد.

 

گروه Cat7 و Cat7A کابل های S/FTP استاندارد شده در ISO 11801 Ed. 2.2 که پهنای باند قابل استفاده را به ترتیب 600 و 1000 مگاهرتز ارائه می دهد برترین کابل های شبکه امروزی می باشند و کاربرد مورد نظر آن جهت شبکه های اترنت 10 گیگابیتی، 10GBase-T است. کابل S/FTP شبیه به کابل در شکل 1-2 به نظر می رسد اما دارای چهار زوج هادی با محافظ جداگانه است. PiMF

کابل شبکه S/FTP و S/STP  چیست؟

شکل 3-2 کابل شبکه S/FTP و S/STP  چیست؟

کابل های شبکه S/FTP جهت استفاده در محیط‌ هایی که تداخل الکترومغناطیسی غیرعادی محیطی وجود دارد، مانند فضاهای کاری صنعتی، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و مراکز ارتباطی دولتی/نظامی توصیه می‌شود. به عنوان مثال، S/FTP در رستوران‌های فست‌فود استفاده می‌شود که از هدست‌های بی‌سیم برای کارگرانی که از طریق پنجره‌ی رانندگی می‌گذرند، استفاده می نماید. برخی از فرکانس های بی سیم می توانند با اترنت از طریق مس تداخل ایجاد کنند.

 

راهنمای کابل شبکه Cat7 و Cat7a

انواع کابل شبکه 

ساختار کابل شبکه UTP و FTP

 

کابل های فیبر نوری

کابل های شبکه مسی

link

تجهیزات فیبر نوری

link

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه