Mohamamd Soleimani 884 روز پیش
بازدید 1834 بدون دیدگاه

جیتر چیست “Jitter”

جیتر چیست “Jitter”، جیتر ( Jitter ) به هرگونه انحراف (نوسان یا لرزش) پالس های سیگنال در فرایند انتقال سیگنال دیجیتال با فرکانس بالا اطلاق می شود. انحراف می تواند به شکل دامنه، توالی زمان یا عرض پالس سیگنال باشد. جیتر ( Jitter ) می تواند باعث لرزش صفحه نمایشگر شود و همچنین بر کارایی و توانایی پردازشگر ( CPU ) در دسکتاپ و سرور ها تاثیر داشته باشد، و یا بر سیگنال های صوتی تاثیر جدی گذارد و منجر به از دست رفتن داده های ارسال شده بین دستگاه در شبکه گردد. میزان جیتر ( Jitter ) مجاز کاملا به برنامه یا نوع ترافیک مورد نظر بستگی دارد.

جیتر ( Jitter ) در شبکه، تغییر در میزان تاخیر در جریان بسته ها (رفت و برگشت بسته ها) بین دو سیستم است، وقتی که بعضی از بسته ها مدت زمان بیشتری طول میکشند تا از یک سیستم به سیستم دیگری انتقال یابند. جیتر ( Jitter ) ناشی از ازدحام ترافیک، پایین بودن پهنای باند و تغییر مسیر ها ( Route ) می باشد. جیتر ( Jitter ) در ارتباطات لحظه ای مثل سرویس تلفن بر بستر شبکه ( Voice Over IP ) و یا ویدیو کنفرانس ها مشکلات جدی تری ایجاد خواهد نمود. یکی دیگر از سرویس هایی که جیتر ( Jitter ) در آن مشکل ساز خواهد بود سرویس دسکتاپ مجازی ( VDI ) است.

جیتر چیست “Jitter”

فهرست مطالب

  1. چرا جیتر ایجاد می شود؟
  2. انواع جیتر
    1. Constant
    2. Transient
    3. کوتاه مدت
  3. معیارهای اندازه گیری
    1. Voice Traffic
    2. Bandwidth
  4. نرخ قابل قبول
  5. کاهش Jitter
  6. تاخیر
  7. پینگ
  8. سرعت دانلود خوب

 

جیتر چیست؟ - مقایسه جیتر پینگ - Latency

چرا جیتر ایجاد می شود؟

• عملکرد و کارایی پایین سخت افزار و استفاده از تجهیزات قدیمی و از رده خارج شده شبکه مانند کابل، سوئیچ و روتر های قدیمی که فاقد استاندارد های روز می باشند، میتوانند باعث ایجاد جیتر ( Jitter ) شوند.
• نداشتن پهنای باند کافی. اگر پهنای باند کافی وجود نداشته باشد و ترافیک شبکه بالا باشد کارایی شبکه به شدت پایین خواهد آمد چراکه تعداد زیادی از دستگاه های فعال از پهنای باند محدود شبکه ما در حال استفاده هستند و باعث به وجود آمدن جیتر ( Jitter ) خواهند شد.
• استفاده از شبکه بی سیم ( Wireless ). یکی از ایراد های استفاده از شبکه های بی سیم ( Wireless ) نوسان کیفیت اتصال به شبکه و وجود اختلال در فرکانس شبکه می باشد. با استفاده از اتصالات کابل شبکه می توان این اطمینان را حاصل کرد که سیستم های تماس صوتی ( VOIP ) و تماس های تصویری، تجربه کاربری بهتری را ارائه خواهند نمود.
• عدم اولویت بندی بسته های شبکه. اگر برای ترافیک های مهم برای مثال ترافیک های تماس های صوتی ( VOIP ) اولویت بندی شکل نگیرد ترافیک های دیگر پهنای باند شبکه را اشغال خواهند نمود و با افزایش نرخ جیتر ( Jitter ) کیفیت تماس های صوتی به شدت کاهش و غیر قابل استفاده خواهند شد. پس باید در نظر داشته باشیم که همواره برای ترافیک های مهم، الویت بندی نوع ترافیک ها امری غیر قابل انکار می باشد.

انواع جیتر

  1. جیتر ثابت – Constant Jitter
    در این حالت تغییرات تاخیر نخواهیم داشت و مقدار تاخیر به صورت نرخی ثابت در ارسال بسته ها خواهد بود.
  2. جیتر مقطعی – Transient Jitter
    تاخیر افزایشی قابل توجهی که ممکن است به واسطه ارسال یک بسته خاص بوجود آید، جیتر مقطعی گفته می شود که گذرا می باشد و به صورت سریع از بین خواهد رفت.
  3. لرزش کوتاه مدت
    به این صورت شکل میگیرد که تاخیر به اندازه تعداد چندین بسته ادامه پیدا می نماید و ممکن است با افزایش نوسان تاخیر بسته به بسته همراه باشد. این نوع جیتر ( Jitter ) معمولا با ازدحام ( congestion ) و تغییر مسیر ( Route ) همراه است.

معیارهای اندازه گیری جیتر ( Jitter )، نحوه انجام تست جیتر و اندازه گیری نرخ جیتر شامل میانگین زمان تاخیر به صورت بسته به بسته می باشد. بر اساس نوع ترافیک میتوان به روش های مختلفی صورت پذیرد:

  1. ترافیک های صوتی – Voice Traffic
    در این حالت بر اساس اینکه کاربر روی یک نقطه پایانی ( Endpoint ) یا هر دو نقطه پایانی کنترل داشته باشد اندازه گیری می شود.

    1.  نقطه پایانی تکی : این نوع محاسبه بصورت میانگین زمان رفت و برگشت و حداقل زمان رفت و برگشت تعدادی از بسته های صوتی انجام میگیرد که به عنوان تست پینگ جیتر ( Ping Jitter ) شناخته می شود. زمان رفت و برگشت به معنی مدت زمانی است که طول خواهد کشید تا یک بسته از یک مبدا خاص به مقصد مورد نظر سفر نماید و مجدد باز گردد.
    2.  نقطه پایانی دو طرفه : در این حالت جیتر ( Jitter ) به صورت لحظه ای در هر دو سمت فرستنده و گیرنده اندازه گیری می شود و سنجش نوسان بین بازه های ارسال و دریافت برای فقط یک بسته محاسبه می شود.
  2. تست پهنای باند – Bandwidth Test: انجام تست پهنای باند نیز یکی از روش هایی است که به واسطه آن می توان نرخ جیتر ( Jitter ) را اندازه گیری نمود. و با اندازه گیری سرعت آپلود و دانلود اتصال اینترنت، ظرفیت کل و نرخ جیتر شبکه را محاسبه نمود.
    راحت ترین روش محاسبه جیتر ( Jitter ) با استفاده از تست پهنای باند می باشد. بدین شکل کاربر می تواند تشخیص دهد که آیا جیتر ( Jitter ) بالای آنها به واسطه ارائه دهنده سرویس اینترنت ( ISP ) ایجاد گردیده یا خیر. فایل های تست پهنای باند از یک شبکه به یک کامپیوتر خاص ارسال می شوند و زمان مورد نیاز برای دانلود فایل ها در مقصد اندازه گیری می شود. با این روش سرعت انتقال داده بین دو نقطه بر حسب کیلوبیت بر ثانیه ( Kbps ) یا مگابیت بر ثانیه ( Mbps ) اندازه گیری می گردد.
    با این حال، آزمایش های پهنای باند می توانند به طور قابل توجهی متفاوت باشند، به این دلیل که آزمایش ها می توانند تحت تاثیر نویز روی خطوط داده، اندازه فایل، و مقدار حجم بارگزاری ( Load ) روی سرور در زمان اندازه گیری، قرار گیرد.

 

جیتر چیست؟ - Jitter

نرخ قابل قبول جیتر چیست؟
تا حد امکان بهتر است جیتر ( Jitter ) زیر 30 میلی ثانیه باشد و مقدار از دست رفتن بسته ها ( پکت لاس Packet Loss ) بیشتر از 1 درصد نباشد و همچنین تاخیر یا Latency از 150 میلی ثانیه بیشتر نباشد. مقدار کمی از جیتر تاثیر قابل توجهی بر اتصال نخواهد داشت. علاوه بر این برخی از سرویس ها و برنامه ها دارای سطح بالاتری از تحمل پذیرش جیتر هستند. به عنوان مثال، جیتر تاثیر بسیار زیادتری روی ترافیک های صوتی ( VOIP ) نسبت به ترافیک های ایمیل ( Email ) خواهد داشت و ترافیک های ایمیل تحمل پذیرش جیتر بالاتری خواهند داشت.

چطور جیتر را کاهش دهیم؟
چندین راهکار برای کاهش جیتر در دسترس است:

  1. استفاده از Jitter Buffering : بافر جیتر می تواند اثرات منفی جیتر را در شبکه روی روتر، سوئیچ و کامپیوتر کاهش دهد. در این روش برنامه ای که از بسته ها در شبکه استفاده می نماید به جای اینکه مستقیم آن را از شبکه دریافت نماید آن را از بافر دریافت نموده و برنامه ها با یک نرخ منظم جیتر از بافر تغذیه می شوند و نوسانات جیتر به واسطه بافر منظم خواهند شد.
  2. ارتقاء کابل های اترنت ( Ethernet Cable ): یکی از دلایل ایجاد جیتر کابل ها و سوئیچ های قدیمی هستند. کابل های امروزی (فیبر نوری و مسی پیشرفته) با استفاده از تکنولوژی های جدید می توانند تا حد زیادی مشکل جیتر ( Jitter ) را برطرف نمایند با توجه به اینکه قابلیت انتقال داده ها را با فرکانس 250 مگاهرتز و بیشتر دارا می باشند، در صورتی که کابل های قدیمی از قابلیت انتقال داده ها تنها با 125 مگاهرتز برخوردار هستند.
  3. کاهش استفاده غیر ضروری از پهنای باند در طول ساعات کاری: استفاده از پهنای باند جهت فعالیت های غیر مرتبط کاری مانند پخش ویدیو، بازی های آنلاین و تحت شبکه می توانند باعث جیتر در شبکه شود.
  4. برنامه ریزی به روز رسانی ها و آپدیت ها ( Update ): برنامه ها و سیستم عامل ها باید خارج از ساعات کاری انجام شود تا ظرفیت پهنای باند برای ترافیک های ضروری آزاد شود.

 

تاخیر سرعت اینترنت چیست؟ – Latency

اصطلاحات پینگ Ping، تاخیر Latency، جیتر Jitter اغلب با هم دسته بندی میشوند اما تفاوت هایی بین آنها وجود دارد.
در اصطلاح، تاخیر Latency سرعت واکنش ارتباط اینترنت شما مطرح می باشد. به عبارتی مدت زمانی که طول خواهد کشید تا داده از دستگاه شما به سرور مورد نظر در بستر شبکه اینترنت منتقل شود. قابل ذکر است که تاخیر بیشتر به کیفیت اینترنت شما بستگی دارد تا سرعت اینترنت ( QOS یا Quality of Service ).
گاها Latency با LAG اشتباه گرفته میشود ، گرچه این دو عبارت با هم متفاوت هستند. هردو نیز علت و معلولی دارند. LAG تاخیر رسیدن بسته از مبدا به مقصد می باشد. برای مثال در بازی های کامپیوتری LAG را میتوان به معنای تاخیر بین فشار دادن دکمه و پاسخ روی صفحه نمایش بازی دانست.
پس، اگر شما تاخیر (Latency) زیادی داشته باشید به طور حتم LAG را تجربه خواهید نمود. بنابراین، نرخ بالای تاخیر (Latency) میتواند برای کسانی که قصد انجام بازی های آنلاین را دارند مشکل ساز باشد به ویژه بازی های تیراندازی اول شخص (First Person Shooter) به این دلیل که دستورات ارسال شده به واسطه فشردن دکمه های کیبورد و موس باید بلافاصله انجام پذیرد.

پینگ چیست؟ – Ping

پینگ واحد اندازه گیری میانگین تاخیر (Latency) در میلی ثانیه می باشد. در شبکه، شما از نرخ پینگ برای انجام آزمایشات به طور منظم استفاده می نمایید و از مدت زمانی که طول خواهد کشید تا پیام های پینگ از مبدا به مقصد انتقال نمایند جهت اندازه گیری تاخیر استفاده می شود. تاخیر Latency و پینگ Ping نیز گاها با هم اشتباه گرفته می شوند و این در حالی است که پینگ یعنی سیگنال ارسال شده از دستگاه به سرور ولی، تاخیر (Latency) به مدت زمانی که طول خواهد کشید تا پینگ ارسالی به دستگاه باز گردد اشاره دارد.

با این حال نرخ پینگ و تاخیر (Latency) هر دو برای مشخص نمودن زمانی است که طول خواهد کشید تا یک بسته از یک نقطه به نقطه دیگر رفت و آمد نماید، اشاره دارند.

چطور میتوانیم مشکل پینگ بالا را برطرف نماییم؟

پینگ بالا فقط به دلیل پهنای باند (Bandwidth) پایین ایجاد نمی شود بلکه میتواند به دلیل زیر ساخت شبکه شما نیز ایجاد شود.
تاخیر و پینگ بالا میتواند به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود، برای مثال فاصله فیزیکی زیاد بین دستگاه ها و یا استفاده از دستگاه های قدیمی و فاقد استانداردهای روز شبکه. ممکن است شما از شبکه وایرلس استفاده نمایید و شبکه وایرلس شما تداخل فرکانس بسیار بالایی داشته باشد و این باعث ایجاد تاخیر (Latency) و پینگ بالا خواهد شد، در چنین شرایطی پیشنهاد می شود از کابل شبکه جهت اتصال خود استفاده نمایید. اگر مشکل با اتصال کابل نیز برطرف نشد ممکن است ارائه دهنده سرویس اینترنت شما (ISP) شرایط برقراری ارتباط پایدار را مهیا نساخته باشد. همچنین اگر داشتن پینگ پایین برای شما در اولویت قرار دارد بابد به ISP خود همواره تاکید داشته باشید که برای شما کیفیت اتصال در اولویت بیشتری نسبت به سرعت انتقال قرار دارد.

تعریف دیگری از جیتر – Jitter

جیتر (Jitter) نرخ میزان نوسان (لرزش) و تغییر تاخیر در یک سیگنال دریافتی (ping) در بازه زمانی مشخص می باشد. به صورت ساده، اگر هر بسته مدت زمان یکسانی را برای سفر از نقطه A به نقطه B طی نماید، در اینصورت Jitter وجود ندارد اما اگر زمان تحویل بسته ها یکسان نباشد Jitter وجود خواهد داشت. همانند نرخ پینگ هرچه مقدار نرخ جیتر ( Jitter ) کمتر باشد اتصال بهتری خواهیم داشت و همچنین Jitter یکی از عناصر مهم در ترافیک های صوتی ( Voice ) است و باید دقت داشت در صورت استفاده از VOIP در شبکه باید اطمینان داشته باشیم که Jitter نباید همواره از 30 میلی ثانیه بیشتر باشد تا بتوان سرویس Voice پایداری را تجربه نمود.

سرعت دانلود خوب چیست؟
اتصالات و انواع کابل های مختلف (کابل مسی، فیبر نوری، وایرلس) داده ها را با سرعت مختلف حمل می نمایند. بنابراین سرعت دانلود خوب وابسته به نوع اتصال و میزان پایداری آن می باشد.
انواع مختلف اینترنت شامل:

  1. اینترنت ADSL (1-24 Mbps)
    بستر شبکه مسی مخابراتی که جهت کاربری روزمره و پایه ای از اینترنت مناسب می باشد. در این مدل هر چقدرکه از کافو مخابراتی دور تر قرار گرفته باشیم، سرعت اینترنت پایین تر خواهد آمد.
  2. اینترنت VDSL (15-130 Mbps)
    ترکیبی از شبکه کابلی مسی و فیبر نوری مخابراتی می باشد و مناسب جهت انجام کارهایی نظیر Streaming با کیفیت های بالا است. اگر در فاصله یک کیلومتری تا کافو مخابراتی قرار داشته باشید سرعت بالاتری را تجربه خواهید نمود.
  3. شبکه فیبر نوری مخابرات – Fiber (100 Mbps and Beyond)
    شبکه فیبر نوری مخابرات سریعتر و قابل اعتماد تر از VDSL است و با قابلیت داشتن ظرفیت اختصاصی مناسب جهت اتصال چندین دستگاه به صورت همزمان به شبکه پهن باند می باشد.

 

 

کابل های فیبر نوری

کابل های شبکه مسی

link

 

linkedin

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه