Mohamamd Soleimani 682 روز پیش SSL
بازدید 527 بدون دیدگاه

پهنای باند شبکه چیست

پهنای باند شبکه چیستپهنای باند شبکه حداکثر ظرفیت یک لینک ارتباطی سیمی یا بی سیم جهت انتقال داده ها از طریق اتصال شبکه در مدت زمان معین را نشان می دهد. به طور معمول، پهنای باند به تعداد بیت، کیلوبیت، مگابیت یا گیگابیت نمایش داده می شود که در واحد زمانی 1 ثانیه منتقل می گردد. مترادف با ظرفیت، پهنای باند نرخ انتقال داده را توصیف می نماید. برخلاف تصور رایج، پهنای باند معیاری جهت سنجش سرعت شبکه نیست.

در شبکه هرچه یک اتصال داده پهنای باند بیشتری داشته باشد، داده های بیشتری می توانند همزمان ارسال و دریافت شوند. در مفهوم، پهنای باند را می توان با حجم آبی که می تواند از طریق یک لوله عبور نماید مقایسه نمود. هرچه قطر لوله بیشتر باشد، آب بیشتری می تواند در یک زمان از آن عبور نماید. پهنای باند نیز بر همین اساس کار می کند. هرچه ظرفیت لینک ارتباطی بیشتر باشد، داده های بیشتری در هر ثانیه از آن عبور می نماید. هرچه پهنای باند شبکه افزایش یابد به دنبال آن هزینه ها نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین، لینک اختصاصی اینترنت 1 گیگابیت در ثانیه ( 1Gbps ) گرانتر از لینک 250 مگابیت در ثانیه (250Mbps) می باشد.

فهرست مطالب

  1. پهنای باند شبکه چیست؟
      1. مقایسه پهنای باند و سرعت
      2. نحوه اندازه گیری پهنای باند
      3. ملاحظات جهت محاسبه پهنای باند
      4. عوامل موثر بر عملکرد شبکه
      5. بهینه سازی استفاده از پهنای باند

 

پهنای باند شبکه چیست؟

 

پهنای باند شبکه چیست

مقایسه پهنای باند و سرعت

پهنای باند و سرعت اغلب به جای هم استفاده می شوند اما در تئوری این دو با هم متفاوت هستند. شاید علت این سردرگمی تا حدی به دلیل تبلیغات ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) باشد که این دو را با اشاره به سرعت بیشتر، با هم ترکیب می نمایند در حالی که در واقع به معنای پهنای باند است.

اساساً، Speed به سرعت انتقال داده ها اشاره دارد، در حالی که تعریف پهنای باند ظرفیت موجود برای سرعت است. برای واضح شدن بیشتر مثال لوله آب را در نظر بگیریم، سرعت به این اشاره دارد که آب با چه سرعتی می تواند از طریق یک لوله رانده شود. پهنای باند به مقدار آبی اطلاق می شود که می تواند در یک بازه زمانی معین از طریق لوله جابجا شود.

 

پهنای باند

پهنای باند یک منبع نامحدود نیست. در هر مکان، مانند خانه یا کسب و کار، تنها ظرفیت محدودی از پهنای باند وجود دارد. گاهی اوقات، محدودیت ها به واسطه  تجهیزات فیزیکی شبکه مانند روتر، سوئیچ یا مودم، کابل کشی یا فرکانس های بی سیم مورد استفاده به وجود می آیند. در مواقع دیگر، پهنای باند عمدا توسط مدیر شبکه یا ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) محدود می شود.

استفاده از چندین دستگاه با استفاده از یک لینک اتصال، پهنای باند را بین این دستگاه ها به اشتراک خواهد گذاشت. برخی از دستگاه‌ها، مانند تلویزیون‌هایی که ویدیوهای 4K را پخش می نمایند، پهنای باند زیادی را به خود اختصاص می دهند و در مقایسه یک وبینار معمولاً از پهنای باند بسیار کمتری استفاده می نماید.

 

نحوه اندازه گیری پهنای باند

در حالی که پهنای باند به طور سنتی بر حسب بیت در ثانیه (bps) بیان می شود، لینک های شبکه مدرن کنونی ظرفیت بسیار بیشتری دارند، به همین دلیل است که پهنای باند در حال حاضر اغلب به صورت مگابیت بر ثانیه یا گیگابیت بر ثانیه بیان می گردد. پهنای باند می تواند متقارن باشد، به این معنی که ظرفیت داده در هر دو جهت آپلود و دانلود یکسان است. پهنای باند همچنین می تواند نامتقارن باشد، در این حالت ظرفیت دانلود و آپلود برابر نیست. در اتصال های نا متقارن ظرفیت آپلود معمولا کمتر از ظرفیت دانلود می باشد. قالبا حالت نا متقارن در اتصال اینترنت Broadband مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین لینک های WAN سازمانی دارای پهنای باند متقارن می باشند.

 

ملاحظات جهت محاسبه پهنای باند

پیشرفت‌های فناوری برخی از محاسبات پهنای باند را پیچیده‌تر نموده است و این محاسبات می‌تواند به نوع لینک شبکه مورد استفاده بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، فیبر نوری با استفاده از انواع مختلف امواج نور و time-division multiplexing می تواند داده های بیشتری را در مقایسه با لینک های اترنت مسی منتقل نماید که به طور چشم گیری پهنای باند را افزایش خواهد داد. در شبکه های داده تلفن همراه، مانند LTE، و 4G، پهنای باند به عنوان طیف فرکانس هایی تعریف می شود که اپراتورها می توانند جهت استفاده از این طیف های فرکانسی مجوز بگیرند. این طیف فقط به طور قانونی و جهت استفاده در کسب و کار های صاحب مجوز آن استفاده می گردد.

سرعت اینترنت

 

با استفاده از تست پهنای باند، پهنای باند مؤثر که بالاترین نرخ انتقال قابل اعتمادی است که یک لینک در هر فناوری ارائه دهد – می تواند با استفاده از تست پهنای باند اندازه گیری شود. در طول تست پهنای باند، ظرفیت لینک ارتباطی با اندازه گیری مکرر زمان لازم برای خروج یک فایل خاص از مبدا و دانلود موفقیت آمیز در مقصد تعیین می گردد. پس از تعیین پهنای باند مصرفی در سراسر شبکه، نیاز است تا مشخص شود برنامه‌ها و داده‌ها در کجا قرار دارند و میانگین نیاز پهنای باند آن‌ها برای هر کاربر و جلسه محاسبه گردد. برای به دست آوردن میزان پهنای باند مورد نیاز شبکه یا پهنای باند اینترنت، چهار مرحله را  زیر را دنبال نمایید:

  • مشخص نمودن برنامه هایی که مورد استفاده قرار می گیرند.
  • تعیین پهنای باند مورد نیاز هر برنامه.
  • ضرب نمودن الزامات برنامه کاربردی در تعداد کاربرانی که هم زمان از برنامه ها استفاده می نمایند.
  • جمع نمودن تمام اعداد به دست آمده پهنای باند مورد نیاز برنامه ها.

 

عوامل موثر بر عملکرد شبکه

حداکثر ظرفیت اتصال شبکه تنها یکی از عواملی است که بر عملکرد شبکه تأثیر می گذارد. Packet loss، تأخیر و جیتر همگی می‌توانند توان عملیاتی شبکه را کاهش دهند و باعث کاهش چشمگیر عملکرد لینک و پهنای باند در دسترس گردد. یک مسیر شبکه end to end معمولاً از چندین اتصال تشکیل شده است که هر کدام ظرفیت پهنای باند متفاوتی دارند. در نتیجه، لینک ها با پهنای باند پایین اغلب به عنوان bottleneck شناسایی می گردند به این دلیل که بر روی ظرفیت کلی همه اتصالات در مسیر تاثیر می گذارد. در شبکه های سازمانی با مقیاس بزرگ از لینک های تجمیع شده ( Aggregated Link ) به عنوان یک اتصال منطقی با ظرفیت بالا استفاده می گردد. به عنوان مثال، استفاده از یک سوئیچ Uplink با استفاده از تجمیع چهار لینک 1 گیگابیت بر ثانیه، دارای توان عملیاتی موثر 4 گیگابیت بر ثانیه خواهد بود. در چنین سناریویی اگر دو لینک از لینک های تجمیع شده از کار بیفتند، پهنای باند به 2 گیگابیت بر ثانیه کاهش می یابد.

 

بهینه سازی استفاده از پهنای باند

زمانی که لینک شبکه شلوغ می شود، مدیران شبکه چند گزینه در درسترس خواهند داشت. رایج ترین راهکار افزایش پهنای باند می باشد. این راهکار را می توان با ارتقاء قابلیت های توان عملیاتی فیزیکی لینک یا از طریق تجمیع پورت و استفاده از مکانیزم های تقسیم منطقی ترافیک در چندین لینک را پیاده سازی نمود. باید در نظر داشت گاهی اوقات استفاده از چنین تکنیک هایی ممکن نیست و می بایست با توجه به سیاست ها و امکانات در دسترس تصمیم گیری انجام پذیرد.

 

کابل های فیبر نوری

کابل های شبکه مسی

link

تجهیزات فیبر نوری

link

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه