Mohamamd Soleimani 738 روز پیش MTR
بازدید 912 بدون دیدگاه

آدرس فیزیکی MAC Address چیست ؟

آدرس فیزیکی MAC Address چیست ؟ – آدرس MAC یک آدرس فیزیکی است که به منحصر به فرد به هر دستگاه در شبکه تخصیص داده می شود. به منظور اینکه ارتباطات در شبکه برقرار گردد به دو آدرس نیاز است ، یک آدرس IP و یک آدرس فیزیکی ( MAC ) . این آدرس فیزیکی روی کارت شبکه هر دستگاه که قابلیت اتصال به شبکه را دارد، تخصیص داده می شود. MAC مخفف Media Access Control یا کنترل دسترسی به رسانه می باشد که از آن به عنوان آدرس فیزیکی نیز یاد می گردد.

فهرست مطالب

  1. آدرس فیزیکی MAC Address چیست
    1. دلیل استفاده همزمان آدرس IP و آدرس فیزیکی
    2. چرا می بایست آدرس های MAC در یک شبکه LAN منحصر به فرد باشد؟
    3. فرمت آدرس فیزیکی ( MAC Address )
    4. چطور آدرس فیزیکی ( MAC Address ) دستگاه را پیدا کنیم ؟

 

آدرس فیزیکی MAC Address چیست ؟

این آدرس به صورت جهانی منحصر به فرد می باشد و به این معناست که هیچ دو دستگاهی وجود ندارد که آدرس MAC آن ها یکسان باشد. این آدرس در هر دستگاه به صورت هگزا دسیمال نمایش داده می شود. برای مثال 00:1c:46:9d:63:18 یک نمونه آدرس فیزیکی است.

این آدرس یک عدد 12 کاراکتری می باشد که طول آن 48 بیت می باشد. 24 بیت اول این آدرس جهت OUI (شناسه منحصر به فرد سازمان) و 24 بیت برای NIC فروشنده خاص استفاده می گردد.

آدرس فیزیکی در لایه Data Link ( لایه پیوند ) در مدل OSI کار می کند. MAC Address توسط کمپانی فروشنده دستگاه در زمان ساخت روی کارت شبکه قرار می گیرد و این آدرس غیر قابل تغییر می باشد. همچنین پروتکل ARP جهت تبدیل آدرس IP و آدرس فیزیکی به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دلیل استفاده همزمان آدرس IP و آدرس فیزیکی

دلیل استفاده از آدرس فیزیکی در شرایطی که آدرس IP وجود دارد چیست ؟ چرا به آدرس فیزیکی نیاز است؟ پاسخ این است که آدرس فیزیکی به کارت شبکه  یک دستگاه سخت افزاری اختصاص داده می شود که این به شناسایی دستگاه از طریق شبکه کمک می نماید.

هر دو آدرس MAC و IP در لایه های مختلف مجموعه پروتکل OSI کار می کنند. آدرس فیزیکی در لایه 2 کار می کند که به شناسایی دستگاه هایی که با هم در یک شبکه قرار دارند کمک می نماید. از سوی دیگر، آدرس های IP در لایه 3 استفاده می شود و به شناسایی دستگاه ها در شبکه های مختلف کمک می کند. هرچند آدرس IP جهت شناسایی دستگاه در شبکه های مختلف استفاده می گردد اما وجود آدرس فیزیکی ( MAC Address ) جهت شناسایی دستگاه ها در یک شبکه ضروری است.

 

چرا می بایست آدرس های MAC در یک شبکه LAN منحصر به فرد باشد؟

اگر در یک شبکه دو یا چند دستگاه یک آدرس فیزیکی یکسان داشته باشند، شبکه به درستی کار نخواهد کرد.

فرض کنید سه دستگاه A، B و C به واسطه یک سوئیچ در شبکه به یکدیگر متصل هستند و آدرس فیزیکی دستگاه A ( 11:00:0A:BB:28:FC ) و آدرس فیزیکی دستگاه های B و C نیز ( 00:00:0A:BB:28:FC ) می باشد و دستگاه B و C آدرس فیزیکی یکسان دارند. اگر دستگاه A یک فریم به مقصد آدرس فیزیکی 00:00:0A:BB:28:FC ارسال نماید سوئیچ نمی تواند این فریم را به مقصد ارسال کند . دلیل این است که دو مقصد برای آدرس 00:00:0A:BB:28:FC ( دستگاه B و C ) برای سوئیچ وجود دارد.

آدرس فیزیکی منحصر

 

فرمت آدرس فیزیکی ( MAC Address )

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، آدرس فیزیکی را نمی توان تغییر داد و این آدرس به صورت از پیش تنظیم شده توسط شرکت سازنده روی کارت های شبکه قرار می گیرد. با توجه به این موضوع به شرح فرمت و قالب آدرس فیزیکی می پردازیم:

  1. آدرس فیزیکی یک عدد 12 رقمی یا عدد هگزا دسیمال 6 بایتی است که در قالب علامت گذاری کولون هگزا دسیمال نشان داده شده است. آدرس فیزیکی به شش Octet تقسیم می شود و هر Octet شامل 8 بیت است.
  2. سه اکتت ( Octet ) اول به عنوان OUI یا Organizationally Unique Identifier استفاده می شود.

فرمت آدرس فیزیکی

برای مثال OUI مربوط به برخی فروشندگان معروف تجهیزات شامل زیر است:

Cisco : CC:46:D6

Google : 3C:5A:B4

Hewlett Packard : 3C:D9:2B

HUAWEI Technologies : 00:9A:CD

 

  1. سه Octet آخر آدرس توسط کمپانی سازنده روی کارت شبکه دستگاه به منظور ایجاد آدرس منحصر به فرد قرار می گیرد. فروشندگان یا سازندگان می توانند از هر ترتیبی از ارقام برای ایجاد آدرس منحصر به فرد NIC استفاده نمایند، اما پیشوند باید مطابق استاندارد IEEE باشد.
  2. آدرس های فیزیکی به صورت های نوشتاری زیر نوشته می شوند که تنها تفاوت آن ها در نحوه جدا سازی Octet های می باشد.

نحوه نوشتار آدرس فیزیکی

چطور آدرس فیزیکی ( MAC Address ) دستگاه را پیدا کنیم ؟

ما به راحتی می توانیم آدرس کامپیوتر خود را با هر سیستم عاملی پیدا کنیم و مورد بررسی قرار دهیم. هر دستگاه متصل به شبکه دارای یک آدرس MAC منحصر به فرد است، اما اگر سیستم شما دارای چندین کارت شبکه مانند کارت شبکه اترنت ( Ethernet ) یا کارت شبکه بی سیم است، هر کارت شبکه یا NIC، آدرس MAC یا آدرس فیزیکی منحصر به فرد خود را دارد.

 

برای پیدا نمودن آدرس فیزیکی در سیستم عامل ویندوز می بایست ابتدا CMD را باز نماییم . برای باز نمودن محیط CMD باید از کلید ترکیبی Windows + R استفاده نموده و عبارت CMD را تایپ کنیم و سپس Enter را بزنیم.

کامند لاین

در پنجره باز شده عبارت ipconfig /all را تایپ نموده و سپس Enter می زنیم. در نظر داشته باشید اگر چند کارت شبکه وجود داشته باشد با زدن دستور ipconfig /all آدرس فیزیکی تمام این کارت شبکه ها قابل مشاهده خواهد بود.

دستور ipconfig

همچنین برای مشاهده آدرس فیزیکی در سیستم عامل MAC و Linux نیز کافی است با استفاده از terminal  دستور ifconfig -a را تایپ نموده و سپس کلید Enter را فشار دهیم.

 

آموزش شبکه

link

 

linkedin

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه