Mohamamd Soleimani 280 روز پیش Verl2
بازدید 352 بدون دیدگاه

انتقال داده در شبکه مسی

انتقال داده در شبکه مسی، زیر ساخت بیشتر شبکه های امروزی با استفاده از کابل های شبکه UTP و FTP ایجاد شده اند. کابل های شبکه مسی از 8 سیم مسی ساخته شده است که در قالب چهار زوج سیم به هم تابیده شده قرار گرفته اند. هر زوج دارای یک طرح رنگی خاص می باشد که در آن یک سیم تک رنگ و دیگری همرنگ اما راه راه شده می باشد.

 

فهرست مطالب

  1. چیدمان پین ها
  2. Straight و Crossover

 

کابل شبکه مسی و پچ کورد ها به طور معمول دارای کانکتورهای RJ-45 در هر دو طرف است. سوکت RJ-45 و کیستون RJ45 هر دو دارای هشت پین می باشند که هشت سیم می توانند در آنها قرار گیرند. بر اساس طرحی که جهت بیان اینکه هر سیم به کدام پین می رود از اصطلاح کابل های شبکه: کابل مستقیم “Straight” و کابل متقاطع “Crossover” استفاده می شود.

 

انتقال داده در شبکه مسی

 

 

پچ کورد RJ45 

شکل 1. پچ کورد شبکه S/FTP با کانکتور های RJ-45 در دو طرف

 

هنگام برقراری ارتباط و اتصال دستگاه‌های مختلف شبکه، کابل‌های متفاوت Straight و Crossover مورد نیاز می باشد، چراکه برخی از دستگاه‌ها داده‌ها را روی پین‌های 1 و 2 ارسال می نمایند و روی پین های 3،6 دریافت می‌کنند و برخی دیگر روی پین های 3،6 انتقال می‌دهند و روی پین های 1،2 دریافت می‌کنند. بنابراین جهت اتصال جفت پین فرستنده در یک دستگاه به جفت پین گیرنده در دستگاه دیگر بایستی از نوع کابل صحیح استفاده نمود.

 

چیدمان پین ها در کانکتور RJ45 شبکه

جهت درک تفاوت بین دو نوع اصلی کابل های اترنت: کابل مستقیم و کابل متقاطع (Straight و Cossover)، ابتدا بایستی درکی از اینکه چگونه انواع مختلف دستگاه ها سیگنال های الکتریکی را در پورت های RJ45 خود منتقل می نمایند داشته باشیم. برای مثال، ما از برخی از قوانین برای استانداردهای اترنت 10BASE-T و 100BASE-T استفاده می نماییم.

بیایید ابتدا نگاهی به اولین گروه از دستگاه ها مانند رایانه ها، روترها و اکسس پوینت های بی سیم داشته باشیم. این دستگاه ها از جفت های 1 و 2 جهت انتقال داده ها به صورت سیگنال های الکتریکی و از جفت پین های در موقعیت های 3 و 6 جهت دریافت داده ها بهره می برند.

 

 

ارسال و دریافت شبکه در کامپیوتر

شکل 1. دستگاه هایی که روی پین های 1،2 ارسال، و روی پین های 3،6 دریافت می کنند

 

 

در شکل 1 نمونه ای از یک پورت RJ-45 را مشاهده می فرمایید که روی پین های 1 و 2 ارسال می نماید و روی پین های 3 و 6 دریافت می کند و دستگاه هایی که از این قوانین جهت برقراری ارتباط از طریق کابل های مسی استفاده می کنند.

 

گروه دیگری از دستگاه ها مانند Hub شبکه، Bridge ها و سوئیچ ها از پین های 3 و 6  جهت انتقال داده ها به شکل سیگنال های الکتریکی و از جفت پین های در موقعیت های 1 و 2 برای دریافت داده ها استفاده می نمایند. چنانچه دقیق تر نگاه کنید می بینید که این دقیقاً برعکس دستگاه های نشان داده شده در شکل 1 است.

 

 

دستگاه هایی که روی پین های 3،6 ارسال می کنند و روی 1،2 دریافت می کنند

 

Straight و Crossover

یک کابل straight یا پچ کورد straight، همانطور که از نام آن پیداست، سیم را در پین شماره 1 در یک ابتدا کابل مستقیماً به پین 1 در انتهای دیگر کابل متصل می نماید. سیم در پین 2 تا پین 2 در انتهای دیگر کابل؛ پین 3 در یک طرف به پین 3 در طرف دیگر متصل می شود و به همین ترتیب همانطور که در شکل 3 نشان داده شده است.

 

پین ها در کابل Straight

شکل 3 . چیدمان پین ها در کابل و یا پچ کورد شبکه Straight

 

بنابراین میتوانیم بررسی کوتاهی انجام نماییم، وقتی دستگاهی را که روی پین های 1،2 ارسال می‌کند، به دستگاهی که روی پین های 1،2 دریافت می‌کند، متصل کنیم. برای مثال، رایانه شخصی با استفاده از کابل شبکه Straight به یک سوئیچ LAN متصل شده است. همانطور که در شکل 4 نشان داده شده است، همه چیز به درستی در حال فعالیت می باشد، چراکه دستگاه های سمت راست از پین های مخالف جهت ارسال و دریافت سیگنال های الکتریکی استفاده می نمایند.

 

کابل Straight بین دستگاه هایی که روی جفت پین های مخالف انتقال می دهند استفاده می شود

شکل 4. کابل Straight بین دستگاه هایی که روی جفت پین های مخالف انتقال می دهند استفاده می شود

 

حال بیایید ببینیم که اگر دو دستگاه مشابه را با یک کابل Straight همانطور که در شکل 5 نشان داده شده است به یکدیگر متصل نماییم، چه اتفاقی می‌افتد. برای مثال، اتصال روتر به روتر یا کارت NIC رایانه که مستقیماً به روتر متصل است. شکل نشان می دهد که در لینک بین دستگاه ها چه اتفاقی می افتد. دو روتر هر دو روی جفت پین های 1 و 2 ارسال می نمایند و همچنین هر دو روی جفت پین های 3 و 6 دریافت می کنند. بنابراین سیگنالی که از هر دو طرف ارسال می شود نمی تواند در انتهای گیرنده مرتبط دریافت شود و ارتباط امکان پذیر نمی باشد.

 

کابل Straight بین دستگاه هایی که روی پین های 1،2 انتقال می دهند استفاده می شود

شکل 5. کابل مستقیم بین دستگاه هایی که روی پین های 1،2 انتقال می دهند استفاده می شود

 

راه حل این مشکل این است که زوچ سیم های کابل را به گونه ای متقاطع Crossover متصل نماییم تا پین های فرستنده از یک طرف به پین های گیرنده در طرف دیگر وصل شوند و بالعکس. چنانچه برخی از سیم ها متقاطع “Cross” شوند، کابل دیگر “Straight” نیست، به همین دلیل به آن کابل متقاطع یا پچ کورد کراس یا Crossover می گویند.

شکل 6. استفاده از کابل متقاطع Crossover بین دستگاه هایی که روی پین های 1،2 انتقال می دهند

شکل 6. استفاده از کابل متقاطع بین دستگاه هایی که روی پین های 1،2 انتقال می دهند

 

بنابراین به طور خلاصه، منطق انتخاب کابل مناسب جهت اتصال دستگاه های اترنت به این صورت است:

  • کابل متقاطع “Crossover”: چنانچه هر دو دستگاه روی یک جفت پین ارسال نمایند
  • کابل مستقیم “Straight”: چنانچه هر دو دستگاه روی جفت پین های مختلف ارسال کنند

 

 

 

سوکت شبکه صنعتی

جهت مشاهده سوکت های استاندارد RJ45 روی لینک کلیک فرمایید.

 

کابل شبکه مسی


link

 

 

 

 

تجهیزات شبکه مسی


link

 

 

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه