Mojtaba Montakhabi 537 روز پیش ٰEEL.V2
بازدید 494 بدون دیدگاه

مشخصات کابل Cat5

مشخصات کابل Cat5، کابل شبکه گروه 5 (CAT5) با مشخصه شناسایی استاندارد کلاس D و پشتیبانی فرکانس تا 100 مگاهرتز و ظرفیت پهنای باند بیشتر نسبت به نسل های قبلی خود توسعه یافته است و می تواند انتقال گیگابیت اترنت را تا 2.5 گیگابیت بر ثانیه مهیا سازد.  کابل شبکه Cat5 دارای نسخه ارتقا یافته Cat5e می باشد که پهنای باند 200MHz (مگاهرتز) را پشتیبانی می نماید، کابل شبکه Cat5e با بازنگری و معرفی مشخصات جدید جهت کاهش بیشتر میزان تداخل، بر کابل های شبکه Cat5 بود و تداخل آن را بهبود می بخشد. پهنای باند (100 مگاهرتز) و ساختار فیزیکی بین هر دو کابل یکسان است. کابل Cat5 در سال 2001 منسوخ شد و با مشخصات سری 5e جایگزین گردید.

کابل های شبکه Cat5 امروزه در کمتر کشور پیشرفته ای به عنوان زیرساخت شبکه اداری و صنعتی مورد کاربری قرار می گیرد، تداخل بالا و پهنای باند ضعیف مهمترین عوامل کنار گذاشتن این نوع کابل می باشد. این کابل در سیستم های کابل کشی ساخت یافته از 1000BASE-T و بسته به نوع نصب، 2.5GBASE-T را نیز ممکن است پشتیبانی نماید.

 

فهرست مطالب

  1. راهنما و مشخصات کابل شبکه Cat5
    1. مشخصات
    2. فرکانس و پهنای باند
    3. انواع
    4. ضخامت AWG
    5. استاندارد ها
    6. سربندی
    7. کیستون و سوکت
    8. تست

 

مشخصات کابل شبکه Cat5

کابل شبکه Cat5 و Cat5e دو طبقه بندی رایج کابل اترنت می باشند. مشخصات Cat5e پس از سال 2001 مورد استفاده گسترده قرار گرفت، قبل از آن Cat5 نسخه بروز استاندارد بود.

کابل شبکه 5 (CAT5) از فناوری اترنت زوج سیم به هم تابیده شده یا twisted pair برخوردار است و با کارایی بالا که عمدتاً جهت انتقال داده استفاده می شود جهت فراهم آوری ویژگی های تا 100 مگاهرتز طراحی شده است. کابل CAT5 معمولاً برای شبکه های اترنت LAN که با سرعت 10 یا 100 مگابیت بر ثانیه فعال هستند مورد استفاده می باشد. نوع بدون محافظت آن (UTP) برای شبکه های داده خانگی بسیار مقرون به صرفه است.

کابل Cat5 مخفف Category 5 cable، و Cat5e مخفف Category 5 Enhanced (یا Enhanced Category 5) می باشد. مشخصات Cat5e نسبت به نسخه های قبلی Cat5 از نظر عملکرد عمومی و سرعت انتقال داده سریعتر، ارتقاء قابل توجهی را ارائه می دهد. با این حال، کابل Cat5 اغلب برای کسانی که از اتصالات پهن باند متوسط استفاده می کنند، که به سریع ترین نرخ های انتقال داده در دسترس نیاز ندارند، کافی است.

مشخصات کابل Cat5 حاکی از آن است که باید بتواند انتقال داده را از طریق شبکه‌های اترنت در فرکانس‌هایی (که به عنوان پهنای باند یا ظرفیت انتقال داده نیز شناخته می‌شود) تا 100 مگاهرتز پشتیبانی نماید. کابل Cat5e عملکرد عالی تری را ارائه می دهد و برای فرکانس های تا 300 مگاهرتز طبقه بندی شده است. این مقدار تا حدی به دلیل الزامات عملکرد سخت‌ گیرانه‌تر آن جهت مواردی مانند تداخل بین سیم‌ها Crosstalk، تضعیف Loss و افت برگشتی Return Loss است.

به طور کلی، جهت برخورداری از سرعت های انتقال بالاتر از 100 مگابیت در ثانیه یا پهنای باند مورد نیاز بیشتر از 100 مگاهرتز، بایستی کابل های Cat5 و Cat5e را به نسخه های بالاتر ارتقا دهید. توجه داشته باشید که تمام کابل های Cat5e کاملاً با هر دستگاه یا پورت (جک) که از اتصال اترنت مسی Cat5 پشتیبانی می نماید سازگار می باشد.

کابل اترنت Cat5 به طور گسترده جهت اتصال انواع دستگاه ها در شبکه های محلی مورد استفاده واقع می شود.

  1. کاربردهای معمول کابل Cat5 شامل برنامه های متعدد LAN (شبکه های پشت روتر های خانگی) مانند اتصال چندین کامپیوتر برای تشکیل شبکه ای از دستگاه های متصل در مجاورت معقول است.
  2. بسیاری از هاب‌ها، سوئیچ‌ها و روترهایی که در مدارس، کالج‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها و سایر مکان‌های تجاری و عملیاتی یافت می‌شوند، عمدتاً از اتصالات کابل Cat5 جهت بخش عمده فعالیت‌های انتقال داده خود استفاده می نمایند.
  3. سایر برنامه های استاندارد شامل اتصال طیف گسترده ای از سیستم های تلفن داخلی، انتقال تصویری، صوت/ بلندگو و دوربین های مدار بسته است.

کابل اترنت Cat5e معمولاً جهت اهداف مشابه استفاده می شود، اگرچه برای بسیاری از افرادی که به پهنای باند بیشتر و انتقال داده سریعتر نیاز دارند، انتخاب مناسبی نمی باشد.

دسترسی به پهنای باند بیشتر به طور فزاینده ای در سیستم های مدرن تر مورد نیاز است تا بهترین عملکرد را از دستگاه های پیشرفته و تنظیمات فنی دریافت نماید. بسیاری از دستگاه‌ های الکترونیکی حرفه‌ای شبکه – از جمله رایانه‌های شخصی رومیزی پیشرفته – می‌توانند از پهنای باند بیشتر و سرعت آپلود/دانلود سریع‌تر بهره‌مند شوند. کابل Cat5e معمولاً انتخاب مناسب‌تری نسبت به Cat5 برای این نوع فعالیت‌های سخت و پر توان است. البته که انتخاب نسل های پیشرفته تر مانند Cat6 , Cat6a و Cat7 و Cat7a انتخاب بهتر و مناسب تری است.

 

Common Usage

کاربرد های رایج

CAT5 CAT5e
Phone Lines – خطوط تلفن
Home Network – اترنت خانگی
Office Network – اترنت شرکتی X X
Data Center – دیتا سنتر X X
Features/Specs
Potential Bandwidth (per sec) 100Mb 1000Mb
Characteristic Impedance 100 ohms 100 ohms
Data Transmission 100 BASE-TX Exceeds 1000 BASE-TX
Connector Type RJ45 8P8C (for CAT5) RJ45 (for CAT5)
Frequency Range Minimum 0 – 100 MHz 0 – 150 MHz
Frequency Maximum up to 100 MHz up to 150 MHz
Performance Distance 328 Feet 328 Feet
Alt. Distance 100Mbps 100 meters 1000Mbps 100 meters

جدول 1-1 مشخصات و کابرد هایCat5 و Cat5e

فرکانس و پهنای باند

کابل شبکه Cat5 در واقع نسل پنجم کابل های اترنت می باشد. “5” نشان دهنده مشخصات و نوع کابل در مقایسه با نسل های قدیمی تر است. به عنوان یک تعمیم، هر چه عدد در اینجا بیشتر باشد، سرعت انتقال سریعتر می گردد. مشخصات کابل شبکه Cat5 توسط ANSI/TIA/EIA-568-A تعریف شده است. کابل Cat5 پهنای باندی تا 100 مگاهرتز را ارائه می دهد و سرعت آن می تواند از 10 مگابیت بر ثانیه تا حداکثر 100 مگابیت در ثانیه باشد. 100BASE-T

Cat5e می‌تواند سرعت انتقال سریع‌تری را تا 1000 مگابیت در ثانیه یا 1 گیگابیت در ثانیه (گیگابیت اترنت) را ارائه دهد. 1000BASE-T

بنابر این کابل Cat5e می تواند از سرعت عملیاتی شبکه 10 مگابیت بر ثانیه، 100 مگابیت در ثانیه و 1000 مگابیت در ثانیه پشتیبانی نماید. نرخ گیگابیت حداکثر سرعت کابل Cat5e است. البته اگر کابل با حداکثر سرعت فعالیت نماید، محدودیت طولی انتقال نرخ بالا به 50 متر کاهش می یابد.

 

کابل شبکه cat5

 

انواع کابل های شبکه Cat5

از نظر ساختاری، دو نوع اصلی کابل Cat5 و Cat5e وجود دارد که عبارتند از

  1. هسته رشته ای stranded
  2. هسته جامد solid.

این اصطلاحات به نحوه چیدمان هادی های حامل داده یا سیم هایی که هسته داخلی کابل را تشکیل می دهند اشاره دارد.
کابل اترنت Cat5/Cat5e با هادی جامد (هسته جامد) در جاهایی استفاده می‌شود که نیاز به راه‌اندازی شبکه های دائمی با مسافت طولانی‌تر جهت دستیابی به یک شبکه مطمئن‌تر و پایدارتر مورد اشاره است. برنامه‌هایی که شامل اجرای کابل Cat5 در فضای باز یا عبور آن از بخش‌هایی از دیوار است، اغلب از سیم‌کشی هسته جامد solid-core بهره می‌برند.

کابل اترنت Cat5/Cat5e دارای هادی رشته ای (هسته رشته ای stranded core)  بیشتر جهت راه اندازی مسیرهای کوتاه تر بین شبکه های مسی موقت و یا با توجه به راحتی و قابلیت جابجایی مورد استفاده قرار می گیرند. شبکه‌های اداری کوچک، مانند شبکه‌هایی که رایانه‌ها را از طریق یک کابل پچ کورد Cat5e یا موارد مشابه به یک روتر متصل می نمایند، معمولاً با استفاده از کابل های شبکه اترنت رشته‌ای ایجاد می گردند. اکثر کابل‌ های پچ کورد شبکه استاندارد در طول های 50 فوت یا کمتر، از هادی‌های رشته‌ای برخوردارند.

در نگاه اول، لزوماً نمی‌توانید تشخیص دهید که طول مشخصی از کابل اترنت رشته‌ای است یا جامد بدون اینکه آن را قطع نمایید تا متوجه شوید. با این حال، کابل رشته ای معمولاً بسیار انعطاف پذیرتر از کابل هسته جامد است. کابل های جامد اغلب پس از خم شدن در یک زاویه تند، درجاتی از انحراف را جهت مدتی حفظ می نمایند و دچار افت می شوند.

 

مشخصات کابل شبکه cat5

 

علاوه بر استانداردهای اولیه کابل اترنت و ساختارهای رشته ای یا افشان Stranded در مقابل جامد Solid، مشخصات ساخت دیگری نیز جهت هر نوع و طبقه وجود دارد. این موارد معمولاً به اختصار به شرح زیر است:

  1. U/UTP ( زوج های به هم تابیده شده بدون محافظ/بدون محافظ احاطه ای): نه زوج های تابیده شده مجزا و نه کابل هیچ محافظت اضافی داخلی ندارند. فقط محافظ های اولیه – عایق استاندارد در اطراف هر زوج تابیده شده و خود غلاف کابل – وجود دارد.
  2. F/UTP (Foil/Unshielded Twisted Pair): در حالی که زوج تابیده شده جداگانه هیچ محافظ اضافی ندارند، کابل دارای یک لایه فویل اضافه شده در زیر غلاف بیرونی است.
  3. U/FTP (زوج تابیده شده در داخل فویل/ کابل بدون محافظ احاطه ای): هر زوج تابیده شده جداگانه دارای لایه محافظ فویل اضافی در اطراف خود هستند، اما کابل فقط پوشش خارجی اصلی را دارد.
  4. F/FTP (Foil/Foil Twisted Pair): تمامی دو زوج های تابیده شده به طور مجزا و همچنین کابل دارای یک لایه محافظ فویل اضافی در اطراف خود هستند.

 

کابل شبکه CAT5

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، تولید کابل Cat5 در سال 1995 آغاز شد. کابل های اترنت جهت اتصال سخت افزار شبکه در خانه ها و مشاغل مورد استفاده واقع می شود. کابل هایی مانند Cat5 را می توان جهت برق رسانی به رایانه، مودم، روترها، سیستم بازی، چاپگرها، فکس ها و تقریباً هر چیزی که دارای پورت اترنت باشد استفاده نمود. با شروع زودهنگام پیشرفت‌های فناوری که با اختراع اینترنت و سخت‌افزار محاسباتی شروع شد، نیاز به پیشرفت‌هایی در راه‌های ارسال داده‌ها به وجود آمد. اینجاست که  Cat3 و  Cat4 و Cat5 و پس از آن Cat6 و. ..ارائه گردیدند. هر یک از این دسته بندی ها بر روی نسخه قبلی خود پیشرفت نمودند. و هدف تنها ارائه کیفیت پهنای باند بهتر و بیشتر به کاربران خانگی و تجاری است.

کابل Cat 5 قادر به پشتیبانی از 10/100 مگابیت در ثانیه و فرکانس های تا 100 مگاهرتز در طول 100 متر (328 فوت) است. عملکرد Cat 5 توسط TIA/EIA تنظیم شده است.

به طور خاص، سرعت کابل Cat5 توسط TIA/EIA 568-5-A تنظیم شده است. این استاندارد در سال 1991 معرفی شد.

با پیشرفت تکنولوژی استانداردهای اترنت توانسته اند عمر دسته بندی کابل های اترنت را به حداکثر برسانند. کابل Cat 5 با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه ساخته شده است، اما با ایجاد 1000Base-T (گیگابیت اترنت) می توانید با استفاده از کابل اترنت Cat 5 سرعت های گیگابیتی را اجرا نمایید. با این حال، توصیه می شود که طول لینک را تا حد امکان برای کابل Cat 5 کوتاه نگه دارید.

کابل شبکه Cat6

کابل شبکه CAT5e

کابل Cat5e جهت بهبود کابل Cat5 با ارائه عملکرد بهتر در برابر تداخل و طول بیشتر در هنگام اجرای 1 گیگابایت تا 100 متر (328 فوت) معرفی شده است. این کابل به دلیل عملکرد فوق العاده ای که دارد در بین بسیاری محبوب شده است.

کابل Cat5e مطابق با استاندارد ANSI/TIA 568.2-D دارای حداکثر سرعت 100 مگاهرتز و 1 گیگابایت (گیگابیت) تا 100 متر (328 فوت) است. حداکثر طول توصیه شده طول کابل 90 متر (شبکه ستون فقرات) و 10 متر بصورت پچ کورد یا کابل پچ است. حداکثر سرعت کابل Cat5e در 100 مگاهرتز همان چیزی است که باید انتظار داشته باشید. با این حال، با افزایش کارایی در دنیای امروزی، اغلب کابل های Cat5e را با برچسب 350 مگاهرتز خواهید دید. این بدان معناست که کابل Cat5e با عملکرد 350 مگاهرتز آزمایش شده است. اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد اما نشان می دهد که کابل می تواند در این سطوح نیز فعالیت نماید. بنابراین حتی اگر حداکثر سرعت تعیین شده توسط TIA برابر 100 مگاهرتز است، شرکت‌های تولید کننده کابل با آزمایش کابل‌ها تا 350 مگاهرتز در این مورد پیشرفت نموده اند.

با گنجاندن استاندارد IEEE 802.3bz، حتی می توانید با کابل های Cat5e فعلی خود، عملکرد بیشتری داشته باشید. تحت استاندارد IEEE 802.3bz شما می توانید تا 2.5GBase-T و 5GBase-T تا 328 فوت (100 متر) دست یابید. در واقع می توانید با داشتن لایه انتقال بر اساس 10GBase-T اما با نرخ سیگنال پایین تر به این هدف دست یابد.

کابل شبکه Cat5e، نسخه پیشرفته کابل شبکه Cat5 است، وبه استانداردهای دقیق تر مشخص شده توسط TIA/EIA-568C.2 پایبند می باشد. همچنین از IEC 60603-7-4 پشتیبانی می نماید. این کابل ها با برخورداری از گیج 24 (AWG) طراحی می گردد. البته در نسخه AWG 26-27 و AWG23-24 نیز تولید می گردد. انتقال داده با سرعت 1000 مگابیت در ثانیه (~1 گیگابیت در ثانیه) با فرکانس 100 مگاهرتز جهت برنامه های 10BASE-T، 100BASETX Fast Ethernet و 1000BASE-T Gigabit Ethernet مناسب هستند.

 

کابل شبکه Cat6a

 

استاندارد های کابل شبکه Cat6

چندین نوع کابل شبکه Cat5 و Cat6e از نظر ساختار طراحی وجود دارد،

  1. UTP و F/UTP.
  2. FTP و F/FTP و S/FTP و SF/FTP

 

Cat5e UTP
CAT5e UTP مخفف کابل Unshielded Twisted Pair است. کابل UTP یک کابل مسی 100 اهم است که توسط یک ژاکت بیرونی احاطه شده است. هیچ سپر فلزی ندارند. به همین دلیل کابل از نظر قطر کوچک اما در برابر تداخل الکتریکی محافظت نشده می باشد. پیچش به بهبود ایمنی آن در برابر نویزهای الکتریکی و EMI کمک می نماید.

 

Cat5e FTP
کابل Cat5e FTP یک سپر امنیتی اضافی ارائه می دهد. بنابراین، زوج های تابیده شده کابل Cat5e دارای امنیت فویل در اطراف خود هستند. علاوه بر این، این فویل بیشتر از زوج ها در برابر EMI و تداخل محافظت می نماید.

EMI مخفف Electromagnetic interference تداخل الکتریکی است که به طور طبیعی در دنیای بیرون و خارج از نصب کابل شما وجود دارد.

 

انواع کابل شبکه Cat6

 

 

CAT5 FTP

کابل شبکه Cat5 FTP به جهت زوج سیم های مخافظت شده توسط فویل از نظر ANEXT متعادل می باشد و نویز پذیری و تداخل کمتری را در فرایند قرارگیری ارائه می دهد. آسیب پذیر ترین نقطه ها از نظر ANEXT در این گروه، ترمینال ها و ماژول های سربندی می باشد. همچنین توصیه می گردد مطابق استاندارد به توان کششی کابل های شبکه توجه فرمایید و افراد متخصص را جهت اجرای شبکه بکار گیرید چرا که مهمترین آسیب ها با توجه به نبود دانش فنی انتقاال سیگنال در کابل های شبکه به هنگام نصب ایجاد می شود.

در صورت نبود نفرات فنی از ناظران و مشاوران متخصص می توانید استفاده نمایید!

 

انواع کابل شبکه Cat6a

 

CAT5 S/FTP

کابل شبکه Cat5 S/FTP به جهت زوج سیم های محافظت شده توسط فویل و در نهایت شیلد نهایی به دور کل مجموعه حداکثر میزان اطمینان و آسودگی خاطر را فراهم می آورد. به طور کلی طول عمر این طراحی، بالاترین میزان را درمقایسه با تمامی ساختارها ارائه می نماید و به جهت تحمل پذیری شرایط محیطی محافظت صد در صدی و بالاترین میزان کیفیت را در ارائه سگینال دارا می باشد.

 

مقایسه کابل های شبکه

 

ضخامت AWG

AWG (سنجش ضخامت یا گیج آمریکایی) ضریب و شاخصی است که به صورت معکوس و لگاریتمی ضخامت کابل های رسانا را ارائه می دهد. ممکن است در نظر گرفتن AWG آنچنان مورد اهمیت واقع نشود، استانداردهای کابل کشی Cat5 معمولا از هادی های با 24-AWG استفاده می نماید. که این مقدار برابر با = 0.0201 اینچ قطر در هر کابل می باشد.

در تظر داشته باشید که هرچه گیج کوچکتر باشد، هادی بزرگتر است، البته رابطه لگاریتمی می باشد و نه خطی.

 

ضخامت کابل شبکه cat6

*مقدار ها پارامترهایی است که معمولاً در صنعت دیده می شود، با این حال تفاوت هایی بین تولید کنندگان وجود دارد
** حداکثر طول برای کابل نصب شده 90 متر و برای پچ کورد 10 متر می باشد

 

AWG Wire Diameter
24 Gauge 0.0201 inches
26 Gauge 0.0159 inches
28 Gauge 0.0126 inches

 

استاندارد ها

دو سازمان اصلی وجود دارد که به توسعه و تنظیم استانداردهای کابل کشی ساخت یافته اختصاص داده شده اند. در آمریکای شمالی، استانداردها توسط انجمن صنعت مخابرات (TIA)، که توسط موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) معتبر می گردد، صادر می‌شوند. TIA در آوریل 1988 پس از ادغام با انجمن صنعت الکترونیک (EIA) تشکیل شد. به همین دلیل است که استاندارد های آن معمولاً با نام های ANSI/TIA/EIA، TIA/EIA یا TIA شناخته می شوند.

در سطح جهانی، سازمان هایی که استانداردها را صادر می نمایند، کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) و سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) هستند. استانداردهای آن اغلب به عنوان ISO/IEC شناخته می شوند.

سازمان‌های دیگر عبارتند از: انجمن استانداردهای کانادا (CSA)، CENELEC (کمیته اروپایی استانداردهای الکتروتکنیک)،
و انجمن استانداردهای ژاپن (JSA/JSI).

کمیته های تمامی این سازمان ها با هم فعالیت می نمایند و همچنین الزامات عملکرد استانداردها بسیار مشابه می باشند. اگرچه همیشه اشتباهات در اصطلاح وجود دارد.

اجزای کابل‌کشی در TIA (کابل‌ها، تجهیزات اتصال و سربندی، و پچ کورد ها) با یک «گروه» نام گذاری شده‌اند. این اجزا در کنار هم یک لینک یا کانال دائمی که به آن “دسته” نیز می گویند را تشکیل می دهند. ISO/IEC الزامات لینک و کانال را با نام “کلاس” تعریف می نماید.
اگرچه مولفه‌ها «دسته» نامیده می‌شوند.

یکی از مهمترین استاندار ها EN می باشد که در آن نیز تحت کلاس گروه ها معرفی می گردند، الزامات استاندارد EN کمی سخت گیرانه تر از TIA می باشد و سطح بالاتری از کیفیت را ارائه می دهد،‌به همین دلیل برند های اروپایی عموما پیشتاز صنعت می باشند.

سیستم کابل کشی مورد استفاده جهت پشتیبانی از 1000BASE-T به کابل شبکه Cat5 با امپدانس اسمی 100Ω اهم نیاز دارد. اجزای سیستم شبکه (کابل‌ها، هادی ها و کانکتورها) که جهت ارائه بخش لینک استفاده می‌شوند بایستی از اجزای گروه Cat5 که در ANSI/TIA/EIA-568-A:1995 و ISO/IEC 11801:1995 مشخص شده‌اند، تشکیل شوند.

علاوه بر آن:

الف) 1000BASE-T از توپولوژی ستاره ای با کابل کشی متعادل گروه Cat5 استفاده می نماید که جهت اتصال موجودیت های PHY استفاده می شود.
ب) 1000BASE-T در استاندارد ISO/IEC 11801 با کلاس D شناخته می شود، و الزامات نصب مضاعف و پارامترهای انتقال مشخص شده در پیوست 40A را دارا می باشد.
ج) عرض طیف سیگنال ارسالی PMD تقریباً 80 مگاهرتز است.
د) استفاده از محافظ خارج از محدوده این استاندارد است.

پارامترهای انتقال لینک

پارامترهای انتقال موجود در این زیر بخش جهت اطمینان از اینکه یک لینک Cat5 تا حداقل 100 متر یک رسانه قابل اعتماد را فراهم نماید مشخص شده است. پارامترهای انتقال بخش لینک شامل افت قرارگیری(درج)، پارامترهای تاخیر، امپدانس مشخصه، تلفات یا افت NEXT، افت ELFEXT و افت برگشتی است.

زمانی که IEEE استاندارد گیگابیت اترنت را توسعه می داد، پایه کابل داده نصب شده  Cat5 بود. IEEE هدف را جهت فروشندگان تجهیزات فعال تعیین نمود تا اطمینان حاصل شود که سوئیچ های گیگابیت روی اکثر پایه های نصب شده عمل می نمایند.

گروه کاری IEEE اهداف زیر را تعیین نمود:

  1. مطابق با مشخصات GMII با 802.3z.
  2. ارائه خط انتقال که از عملیات کامل و نیمه دوطرفه پشتیبانی می نماید.
  3. FCC کلاس A/CISPR یا عملکرد بهتر را ارائه نماید
  4. پشتیبانی عملیات بیش از 100 متر از کابل های متعادل Cat5
  5. دستیابی به نرخ خطای بیت بهتر از 10-10
  6. پشتیبانی از Auto-Negotiation (بند 28)
  7. الزامات حساس را برآورده نماید
  8. از اهداف 802.3z از 13 نوامبر 1996 پشتیبانی نماید

استاندارد شبکه Cat5

 

ماژول،‌کیستون و سوکت های شبکه Cat5 و Cat5e

RJ45 رابط شبکه استاندارد شده ای است که در درجه اول برای کابل های اترنت استفاده می شود. به عبارت ساده تر، کانکتور های پلاستیکی، فلزی و یا صنعتی که اغلب در هر دو سر کابل های اترنت Cat5 و Cat5e مشاهده می شوند RJ45 می باشند. چنانچه تعجب می کنید که چرا آن را “RJ45” می نامند، RJ مخفف “جک ثبت شده به لاتین registered jack ” است و 45 شماره استاندارد اینترفیس شبکه می باشد. اصطلاح فنی صحیح 8P8C (8 پین/8 هادی) RJ45 کانکتور اترنت است که در آن 8P8C به 8 پین و 8 هادی برای هر یک از سیم ها در کابل‌های زوج های تابیده شده اشاره دارد.

 

ماژول کیستون RJ45 Cat5

ماژول کیستون RJ45 Keystone Module CAT 5 – یا به سادگی جک شبکه جهت اتصال پلاگ یا سوکت RJ45 که جهت نصب کابل های شبکه مورد استفاده می باشد. سربندی کیستون RJ45 به هیچ ابزاری نیاز ندارد، کافی است زوج سیم ها را جدا نمایید، سیم های زوج پیچ خورده را روی قسمت های مشخص شده روی کیستون ماژول قرار دهید و در جای خود ثابت نمایید.

این کیستون ها در انواع محافظت شده و بدون محافظ و در انواع Cat5 و Cat5e موجود می باشند.

 

ماژول کیستون شبکه RJ45

 

سوکت شبکه Cat5 RJ45

سوکت یا کانکتور میدانی RJ45 به ویژه از نوع صنعتی به راحتی مونتاژ می شود و به لطف اندازه جمع و جور و کیفیت آن، جهت اتصال مستقیم کابل های CAT5e و Cat5 جهت طیف گسترده ای از زیر ساخت های شبکه مناسب است. این کانکتور ها معمولا دارای رتبه IP20 از نظر شرایط محیطی هستند و با آخرین استاندارد ANSI/TIA-568.C مطابقت دارند که امکان نصب MPTL (لینک پایانه پلاگین مدولار) را فراهم می نماید. کانکتور های میدانی برای راه حل های IEEE 802.3bz،  802.3bt و PoE و شبکه های صنعتی مناسب می باشند.

سوکت شبکه Cat6

تست و اندازه گیری

تست عملیاتی کابل های شبکه Cat5 و  Cat 5e بسیار شبیه آزمایش میدانی برای Cat 6a و Cat6 است. البته، تست Cat 5e تا حداکثر فرکانس 250 مگاهرتز صورت می پذیرد. علاوه بر این، برای Cat 6A چندین آزمایش اضافه. تر جهت بررسی تداخل بیگانه (AXT) مورد بررسی قرار می گیرد.
تست توسط یک تستر میدانی سطح 4 یا بالاتر شناخته شده توسط استاندارد UL  در صنعت میسر می گردد که قادر به آزمایش تا 250 مگاهرتز است. جهت هر گونه ارتقاء سخت افزاری یا نرم افزاری لازم، از جمله قابلیت های تست AXT، جهت آزمایش نصب Cat 5e با سازنده تجهیزات تست تماس حاصل فرمایید. برای تمامی کابل های شبکه نصب شده، تست لینک دائمی یا آزمایش کانال را انجام دهید. پس از اتمام، تمام نتایج آزمایش در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت. پشنهاد می گردد از تستر های گواهی کننده استافده نمایید.

مهمترین پارامتر های تست شامل موارد زیر می باشد:

  • Wire map
  • Length
  • Attenuation
  • Propagation delay
  • Delay skew
  • NEXT – near-end crosstalk
  • FEXT – far-end crosstalk
  • Return loss (RL)>
  • PSNEXT – power sum near-end crosstalk
  • PSFEXT – power sum far-end crosstalk
  • PSACRF
  • AACRF
  • AFEXT
  • PSAFEXT
  • PSANEXT
  • ELFEXT (ACRF) – equal level far-end crosstalk (attenuation-to-crosstalk ratio, far-end)
  • PSELFEXT (PSACRF) – power sum equal level far-end crosstalk (power sum attenuation-to-crosstalk ratio, far-end)
  • PSAACRF – power sum alien attenuation-to-crosstalk ratio, far-end

 

تست تداخل بیگانه AXT

تست AXT

تداخل بیگانه (AXT) می تواند یک مشکل جدی در زیر ساخت شبکه Cat5 باشد. تاثیر بر عملکرد شبکه مهمترین خطر جدی تداخل بیگانه است و جالب است بدانید که AXT غیر قابل مهار است.

 

اطلاعات تکمیلی

  1. تست فلوک کابل شبکه
  2. راهنمای انتخاب تستر کابل شبکه
  3. راهنمای انتخاب کابل شبکه Cat7
  4. ساختار کابل شبکه
  5. سوکت شبکه  RJ45 چیست
  6. شبکه 10 گیگابیت (10GbE) چیست؟
  7. AWG کابل شبکه چیست

 

 

کابل شبکه مسی

link

تجهیزات شبکه مسی

link

 

linkedin

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه