Mojtaba Montakhabi 286 روز پیش FOL
بازدید 655 بدون دیدگاه

مفهوم دامنه پخش “Broadcast Domain”

مفهوم دامنه پخش “Broadcast Domain” ، دامنه پخش یا Broadcast Domain چیست؟ در شبکه های LAN، پخش یا Broadcast یک ارتباط یک به همه است، به این معنی که اگر یک گره یک فریم پخش ارسال نماید، تمامی نودها یک کپی از آن را دریافت می کنند. در لایه اترنت، فریم های پخش دارای آدرس MAC مقصد FF-FF-FF-FF-FF-FF-FF می باشند. هنگامی که یک سوئیچ یک فریم را با این MAC دریافت می کند، یک کپی از فریم را به تمام اینترفیس های خود ارسال می کند، البته به جز آن نودی که پخش را روی آن دریافت کرده است. نمونه ای از این رفتار در شکل 1 نشان داده شده است.

 

مفهوم دامنه پخش “Broadcast Domain”

فهرست مطالب

  1. Broadcast Domain
  2. مفهوم
  3. Multiswitch broadcast domain
  4. روتر و broadcast domain

 

مفهوم دامنه پخش Broadcast Domain

شکل 1. مفهوم دامنه پخش “Broadcast Domains”

 

broadcast domain بخشی از شبکه است که در آن همه دستگاه ها یک کپی از فریم پخش ارسالی را دریافت می نمایند. جهت درک بهتر مفهوم اجازه دهید به مثال در شکل 1 نگاه کنیم. PC1 یک فریم پخش را با آدرس MAC مقصد ff-ff-ff-ff-ff-ff ارسال می کند. هنگامی که سوئیچ فریم را دریافت می کند، به هدر فریم نگاه می کند و بر اساس MAC مقصد می فهمد که این فریم، یک فریم broadcast یا پخش می باشد. سپس سوئیچ به تمامی پورت‌های خود فریم را ارسال می نماید، به جز پورت‌هایی که فریم را روی آن دریافت کرده است (به سمت PC1). در پایان، فریم broadcast به تمامی دستگاه‌های متصل به LAN رسیده است – PC1 منشا فریم است و PC2 و 3 و 4 یک کپی از آن را از طریق سوئیچ دریافت می‌کنند. بنابراین PC1 و 2و 3 و 4 در یک حوزه پخش “broadcast” می باشند.

 

دامنه پخش مالتی سوئیچ Multiswitch broadcast domain

منطق اشاره شده در شبکه همچنین زمانی که شبکه LAN از بیش از یک سوئیچ ساخته شده باشد نیز اعمال می شود. هنگامی که یک نود یک فریم پخش را ارسال می نماید، به همه نود های در حوزه پخش اصطلاحا “flood” می شود.

 

مفهوم flood در broadcast

شکل 2. نمونه ای از یک دامنه پخش broadcast domain با دو سوییچ

 

همانطور که در شکل 2 مشاده می فرمایید. PC2 یک فریم پخش “broadcast” را با آدرس MAC مقصد FF-FF-FF-FF-FF-FF-FF در شبکه ارسال می نماید. هنگامی که Switch1 فریم را دریافت می نماید، به هدر آن نگاه می کند و بر اساس آدرس MAC می بیند که یک فریم پخش می باشد، بنابراین به تمام پورت های خود به جز پورت دریافت شده فریم، فریم پخش را اراسل می کند. بنابراین فریم از لینک ترانک “Trunk” به سوی Switch2 می رد. زمانیکه Switch2 فریم را دریافت می نماید، همان کاری را انجام می دهد که switch1 پیش تر انجام داد. در واقع بر اساس آدرس‌های MAC متوجه می شود که این یک فریم پخش است و به تمام پورت‌های خود آن را فوروارد می نماید. در نهایت، فریم به تمامی دستگاه های متصل در LAN ارسال می شود. بنابراین همه دستگاه ها در یک حوزه پخش “broadcast domain” می باشند.

این منطق در شبکه های LAN با سوئیچ های متعدد نیز صدق می کند. چنانچه سوئیچ دیگری را به سنارویوی شکل 2 متصل نماییم، دامنه پخش در سراسر شبکه و در سوییچ جدید نیز گسترش می یابد.

 

دامنه پخش broadcast domain و روتر

ممکن است از خود بپرسید که پخش flood چه زمانی به پایان می رسد و آیا کل یک محیط شبکه یک دامنه پخش است یا خیر. چنانچه بخواهیم یک دامنه پخش را به دامنه های کوچکتر تقسیم نماییم، از روتر Router استفاده می کنیم. روترها فریم های پخش را flood نمی کنند بلکه فریم های اترنت را کپسوله می کنند و بر روی اطلاعات لایه 3 درون بسته های  IP ا (IP packets) عمل می کنند.

 

نمونه ای از یک دامنه پخش "broadcast domain" و یک روتر

شکل 3. نمونه ای از یک دامنه پخش “broadcast domain” و یک روتر

 

 

همانطور که در شکل 2 مشاهده می فرمایید. PC2 یک فریم پخش “broadcast” را ارسال می نماید. سوئیچ فریم را از تمام پورت های خود ارسال می نماید، بنابراین PC1 و 3 و روتر یک کپی از آن را دریافت می کنند. اما توجه داشته باشید که روتر فریم را به PC4 و PC5 منتقل نمی کند، چراکه روترها فریم های پخش را فوروارد نمی کنند و دامنه به آنجا ختم می شود. همانطور که در شکل 3 نشان داده شده است، هر اینترفیس روتر یک دامنه پخش جداگانه ایجاد می کند.

راه دیگری جهت تقسیم یک دامنه پخش به چند دامنه وجود دارد. این فرایند را می توان با فناوری به نام شبکه های مجازی (VLAN) انجام داد.

 

آموزش شبکه

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه