Mojtaba Montakhabi 1294 روز پیش Verl2
بازدید 295 بدون دیدگاه

روکش کابل شبکه NEC

روکش کابل شبکه NEC، هنگام نصب کابل های شبکه یا اترنت در داخل مجاری دیوارها یا سقف ‌ها و کف های کاذب، ممکن است با اصطلاحاتی مانند کابل های با روکش های CM، CMR، CMP یا برخی دیگر مانند PVC و LSZH و .. روبرو شوید. آیا می ‌دانید معنی این اصطلاحات چیست؟ و یا کدام یک از این کابل ها مناسب نیاز پروژه شما می باشد؟ در بین این اصطلاحات،  CM، CMR و CMP از جمله رایج‌ ترین طبقه ‌بندی  ها برای کابل های شبکه به شمار می آید که توسط سازمان جهانی کد الکتریکی National Electric Code به اختصار NEC تعریف گردیده است.

روکش کابل شبکه NEC

فهرست مطالب

  1. روکش کابل شبکه NEC
    1. روکش CM
    2. روکش CMR
    3. روکش کابل CMP
  2. انتخاب بین CM | CMR | CMP
  3. PVC | LSZH | OFNR | OFNP

 

کابل های اترنت با توجه به توانایی های متفاوت در مقاومت در برابر آتش به منظور اطمینان از ایمنی ، نامگذاری می شوند. این مقاله رتبه بندی روکش کابل های شبکه CM، CMR و CMP  را به شکل مختصر توضیح و شرایطی را که جهت نصب هر یک از آنها مناسب می باشد را  بررسی می نماید.

روکش کابل شبکه - NEC

مقایسه CM vs. CMR vs. CMP

 

روکش کابل CM

رتبه بندی ” Communications Multipurpose ”  به اختصار  CM به معنای ارتباطات چند منظوره می باشد . در واقع نخستین رتبه بندی مقاومت روکش کابل در برابر آتش در ماده 800 طبقه بندیNEC  تعریف شده است. کابل CM، استاندارد استفاده عمومی را ترسیم می نماید و یا در مواردی استفاده می‌شود که در آن کد حریق هیچ محدودیتی برای نوع روکش کابل را لحاظ نمی نماید.

کابل های CM به طور کلی بهترین رتبه بندی روکش برای کابل‌ های اترنت نصب شده در دیوار می باشد همچنین برای نصب در داخل اقامتگاه یا ساختمان تجاری یک طبقه نیز مناسب می باشد. همانند سایر کابل های اترنت نصب شده در دیوار، هدف جلوگیری از حرکت آتش از طریق کابل از یک بخش ساختمان به بخش دیگر است.  کابل های شبکه  CM باید یک تست اشتعال پذیری استاندارد را قبل از استفاده و نصب پشت سر  بگذارند.

 

روکش کابل CMR

کابل های “Communications Multipurpose Cable, Riser” به اختصار CMR به معنی ارتباطات چند منظوره , رایزر می باشد ، و مطابق رتبه بندی مقاومت روکش کابل در برابر آتش در ماده 800 طبقه بندی NEC تعریف شده ‌است. کابل CMR به عنوان کابل رایزر شناخته می شود و بیشتر برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی در راهرو های بین طبقات یا کانال های عمودی رایزر طراحی شده است. هدف کابل CMR مقاومت در برابر آتش می باشد تا از گسترش آتش از یک طبقه به طبقه دیگر جلوگیری شود.

مقاومت در برابر آتش کابل CMR چندین برابر  بیش تر از کابل های CM می باشد به این معنا که می توان کابل CMR را جایگزین مناسبی برای کابل CM دانست. کابل CMR در برابر آتش بسیار مقاوم می باشند و همین امر باعث گران تر بودن این کابل ها نسبت به سایر کابل های شبکه می گردد.

مقایسه CM vs. CMR vs. CMP

 

روکش کابل CMP

کابل CMP مخفف “Communications Multipurpose Cable, Plenum”  به معنی ارتباطات چند منظوره, پلنوم می باشد. رتبه بندی مقاومت روکش کابل در برابر آتش  طبق ماده 800 طبقه بندی NEC  تعریف شده است. کابل CMP به عنوان پلنوم شناخته می شوند و جهت جلوگیری از گسترش حریق به بیش از پنج فوت و محدود نمودن دود ساطع شده در هنگام آتش سوزی طراحی گردیده اند.

هوا از طریق فضا های پلنوم در سراسر ساختمان جریان دارد به همین دلیل باید کابل‌ های نصب شده در چنین فضا هایی از موادی در ساخت روکش استفاده کنند که در صورت آتش گرفتن گازهای سمی آزاد نسازند. همچنین مواد سازنده کابل های CMP یا پلنوم از موادی ساخته شده‌ اند که در صورت آتش گرفتن قابلیت خاموش شدن سریع حریق  را دارا می باشند.

کابل  CMP برای نصب در محیط های پلنوم مناسب می باشند ، از رایج ترین این محیط ها می توان به سقف های کاذب و کف های کاذب اشاره نمود. مقاومت در برابر آتش کابل های  CMP  چندین برابر  بیش تر از کابل های CM و  CMR می باشد به همین دلیل این کابل ها می توانند جایگزین مناسبی برای کابل های CM و CMR باشند.

 

روکش کابل پلنوم

 

کدامیک را  انتخاب نماییم ؟ CM | CMR | CMP

روکش کابل های CM به عنوان زمینه ای ترین طبقه در رتبه بندی NEC می باشد. کابل CMP در رتبه بندی بالاتری از CMR قرار می گیرد. مهم ترین تفاوت بین CM. CMR. CMP ، این نکته می باشد که هر یک از آنها برای موقعیت ها و شرایط متفاوتی مناسب و مورد استفاده می باشند. روکش کابل های CM و CMR از  مواد زمینه ای نسبتا ارزان کلراید پلی وینیل chloride)  (polyvinyl به اختصار  PVC ساخته می‌ شوند.قیمت ارزان و انعطاف پذیری از صفات مناسب PVC  می باشند، اما  از طرفی مواد به کار رفته در PVC می توانند دود غلیظ و گازهای سمی شبیه به کلرید هیدروژن در هنگام آتش سوزی آزاد نمایند. در حالی که روکش کابل CMP از یک PVC کم دود یا یک پلیمر دارای اتیلن فلوئور ساخته شده ‌است.

از آنجا که مواد استفاده شده در روکش  CMP نسبت به CM و CMR کیفیت مناسب تری دارند، مقاومت در برابر آتش و دامنه کاربرد آنها نیز متفاوت و گسترده تر می باشد. کابل های CM نمی ‌توانند به عنوان  جایگزین کابل‌ های CMR و CMP استفاده شوند، اما هر دو کابل های با روکش CMP و CMR می‌ توانند جایگزین مناسبی برای کابل های CM باشند. کابل‌ های اترنت CMP می ‌توانند همواره جایگزین کابل CMR گردند، اما کابل CMR نمی ‌تواند جایگزین کابل CMP در محیط های پلنوم باشند.

 

PVC  و  LSZH، OFNR ، OFNP چیست؟

همانطور که توضیح داده شد، PVC  ماده ی سازنده روکش کابل های اترنت با رتبه بندی CM، CMR و CMP می باشد. به همین علت است که در بیشتر موارد می ‌توانیم بر روی روکش کابل‌ های شبکه لیبل های PVC CM, PVC CMR یا PVC CMP را مشاهده نماییم. کابل ‌های اترنت با توجه به کاربرد های مختلف به سه دنوع رایزر، پلنوم و LSZH تقسیم می‌شوند. در میان آنها، کابل ‌های  Low Smoke Zero Halogen    به اختصار LSZH با ماده‌ای که عاری از هالوژن می باشد طراحی و  ساخته می شود. کابل های LSZH کمی از نوع پلنوم پایین ‌تر قرار دارند و بیشتر در کشورهای اروپایی و خاورمیانه شناخته شده و رایج می باشند.

عبارات مرتبط دیگری شامل: OFNR فیبر نوری غیر رسانا رایزر(Optical Fiber Non-conductive Riser)  ٖ می باشد که رفتار حریق متفاوتی دارد و به صورتی عمل می نمایند که آتش به طبقات بالاتر انتقال نیابد و همچنین OFNP که به عنوان فیبر نوری غیر هادی پلنوم شناخته می شود (Optical Fiber Non-conductive Plenum) و طراحی آن به گونه ای است که در شرایط پلنوم مورد استفاده قرار می گیرد ،کم دود و مقاوم در برابر حریق می باشند و به سرعت خاموش می گردند. در مقایسه با کابل های شبکه CMR و CMP که از مس ساخته گردیده اند  ، OFNR و OFNP کابل های فیبر نوری می باشند که از موادی  ساخته شده اند که الکتریسیته را انتقال نمی دهند و مقاومت بالاتری در برابر حریق و شعله مستقیم آتش دارا می باشند.

جهت به حداکثر رساندن عملکرد شبکه این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که نوع کابل انتخاب ‌شده مطابق با استاندارد های مورد نیاز پروژه شما باشد. به طور کلی، کابل CMP بیش تر توصیه می‌ گردد ، چراکه می ‌تواند برای هر نوع شبکه مورد استفاده قرار گیرد. کابل CMP ایمن تر است و مانع از آتش ‌سوزی در محیط های داخلی می گردد، و ریسک کمتری در استنشاق گازهای سمی خطر ناک خواهد داشت. با این حال، اگر شرایط کابل کشی محیطی  پلنوم نباشد ، میتوان از کابل های CMR نیز استفاده نمود.

 

روکش کابل LSZH

 

 

 

کابل های فیبر نوری

کابل های شبکه مسی

link

 

 


linkedin

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه